Thursday, December 27, 2018

BAB 1 : SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN



Sosiologi merupakan kajian tentang hukum masyarakat dan proses yang berkenaan dengannya atau pendek kata sebagai anggota masyarakat.
Sosiologi secara teori sering kali dikaitkan dengan soal-soal manusia dalam masyarakatnya. Sosiologi berminat tentang perangai kita sebagai manusia; atau secara ringkas, mengkaji hubungan antara manusia yang pada awalnya saling tidak kenal kepada suatu peringkat yang lebih kepada proses sosial sejagat.
sosiologi mula diperkenalkan oleh auguste comte yang merupakan tokoh sosiologi terawal yang telah menerbitkan bukunya yang bertajuk POSITIVE PHILOSOPHY pada tahun 1842.


         AUGUSTE COMTE

Didalam bab ini terdapat banyak kajian yang dijalankan mengenai sosiologi antaranya kajian yang dilakukan oleh zanden 1996 yang menyatakan bahawa sosiologi merupakan interaksi sosial dan organisasi yang dapat kita fahami sendiri dari maksud sosiologi yang sering dikaitakan dengan masyarakat serta sosio sendiri yang bermaksud kongsi. Jadi benarlah apa yang dikatakan oleh zanden bahawa sosiologi merupakan interaksi seseorang dengan orang disekelillingnya.
Selain itu, kajian dari jary&jary yang menyatakan bahawa sosiologi merupakan masyarakat dari segi fungsi, bentuk organisasi sosial dan perkembangan budaya. Ini dapat dilihat dalam masyarakat Malaysia sendiri dimana apabila kita bercampur dengan orang disekeliling kita akan banyak mempelajari budaya serta gaya hidup sesebuah kaum itu.
Seterusnya, kajian saintifik dari Giddens, 1993 yang menyatakan bahawa sosiologi in merupakan kehidupan sosial manusia, kumpulan & masyarakat. Ini merujuk kepada tingkah laku serta amalan yang dilakukan oleh masyarakat disekeliling kita. Kita akan lebih mengenali dunia dan persekitaran apabila kita bercampur dengan masyarakat luar. Manakala, water, 1994 pula menyatakan fenomena sosial yang berfokuskan hubungan dan interaksi antara manusia.
Definisi lain bagi sosiologi menurut Tisher, Whitten dan Hunter (1983) menjelaskan sosiologi ialah “Sosiology is the scientific study of human society and social interactions. The main focus of sociology is the group, not the individual.”

Dalam kata lain kita dapat fahami sosiologi dari sudut :
      Sistematik dan saintifik = kelogikannya, bukti, akal, kajian, pemerhatian, guna generalisasi, merekod, ada kebenaran, bersistematik, analisis, bersifat objektif (tiada dipengaruhi kepercayaan atau nilai) dan soal selidik.
      Masyarakat = kumpulan manusia yang saling berhubung yang membentuk jalinan yang  melahirkan pelbagai fenomena sosial
      Sudut = meliputi kepelbagaian budaya, stratifikasi, populasi, politik dan sebagainya.
      Tujuan utama sosiologi ialah untuk mengetahui struktur asas masyarakat manusia, mengenal pasti tekanan-tekanan utama yang melemahkan mereka dan mempelajari syarat-syarat yang membentuk kehidupan sosial mereka.
Antara tokoh-tokoh sosiologi yang terkenal ialah :
  
IBNU KHALDUN              AGUSTE COMTE                  KARL MARX
  
EMILE DURKHEIM         MAX WEBER                  GEORGE HERBET MEAD

PERSPEKTIF SOSIOLOGI
      Disiplin sosiologi mempunyai perspektifnya yang tersendiri tentang masyarakat dan tingkah laku sosial.
      Tumpuan perspektif sosiologi adalah pada tingkah laku masyarakat, memahami corak interaksi dan proses kelompok

Seterusnya, sosiologi terbahagi kepada 2 faktor iaitu mikro yang hanya memfokuskan dalam kelompok kecil atau hanya memberi kesan kepada diri seseorang individu itu sahaja manakala makro pula berdasarkan kelompok yang besar, kompleks, dan memfokuskan masyarakat atau organisasi kerana ia mampu menjejaskan persekitarannya.

TEORI UTAMA SOSIOLOGI


TEORI FUNGSIONALISME
·         Dipelopori oleh auguste comte (1798-1857) yang menggangap masyarakat perlu bekerjasama dalam melakukan sesuatu perkara bagi memastikan setiap pergerakan berjalan dengan baik dan lancer. Demikianlah didalam teori ini menganggap masyarakat sebagai tubuh badan manusia kerana didalam badan manusia mempunyai bermacam jenis anggota serta organ yang perlu bekerjasama dengan baik kerana saling bergantung satu sama lain.
·         Penekanan: fungsi-fungsi pendidikan adalah untuk kepentingan masyarakat.
·         Menekankan pengaruh luaran ke atas pendidikan (komuniti sekolah adalah penerima pasif apa yang ditentukan pihak luar).
·         Misalnya seperti aspek kurikulum, pedagogi, disiplin murid, peperiksaan, dsb.
·         Perkembangan individu tidak diutamakan.

TEORI KONFLIK
·         Dipelopori oleh karl marx (1818-1883) dan diikuti oleh max webber (1864-1920)
·         Memfokuskan masyarakat dari perspektif dan perubahan
·         Antara aspek yang dapat atau sering tinbul konflik adalah berdasarkan kelas sosial dalam sesebuah masyarakat serta faktor persekitaran dan juga faktor ekonomi serta faktor agama yang turut menjadi konflik.
·         Oleh itu, untu hidup dalam suasana bermasyarakat atau berorganisasi kita perlu saling bantu membantu dan bertoleransi sebaik mungkin.

ALIRAN WEBER

·         Weber menyatakan dimana kelas sosial bukanlah disebabkan oleh faktor ekonomi semata-mate namun ia juga berkemungkinan daroi keinginan untuk dipandang tinggi dan mulia di mata masyarakat.

KONFLIK

·         Tidak semestinya konflik yang berlaku memberi kesan yang tidak baik. Konflik juga mampu memberi kesan yang baik jika diambil secara positif dan jika berlakunya perubahan disebabkan konflik tersebut

·         Marx dan weber mempunyai pendapat yang berbeza dimana  marx menyatakan bahawa faktor ekonomi sebagai punca konflik yang berlaku dalam masyarakat yang lebih kepada bersifat sosialisme manakala weber pula menyatakan idea-idea keagamaan sebagai punca konflik yang berlaku dalam masyarakat dan lebih kepada bersifat komuisme.

·         Teori Konflik melihat pendidikan sebagai alat yang digunakan oleh pihak dominan untuk mengekalkan kuasanya.
·         Mengaitkan fenomena di sekolah dengan apa yang berlaku di luar sekolah seperti latar belakang keluarga, kelas sosial, dsb.


TEORI INTERAKSIONISME SIMBOLIK

·         Teori ini dipelopori oleh George herbet mead (1863-1931)
·         Interaksi simbolik melihat bagaimana individu membentuk dan dibentuk oleh interaksinya dengan orang lain.
·         Makna simbolik diperoleh dari bentuk simbol seperti perkataan, perlakuan, objek, bahasa berguna semasa interaksi menyebabkan  hubungan bertambah mesra
·         Melihat Pendidikan dari sudut individu (mikro)
·         Teori ini juga boleh dikatakan sebagai satu terri yang melihat kepada perhubungan disekolah dan bagai mana persekitaran disesebuah sekolah


7 PRINSIP ASAS INTERAKSIONISME
·         Manusia tidak sama dengan binatang kerana manusia mempunyai keupayaan berfikir
·         Keupayaan berfikir manusia dibentuk oleh interaksi sosial
·         Dalam interaksi sosial, manusia mempelajari simbol dan makna yang membolehkan mereka mengamalkan keupayaan berfikir yang ada pada mereka.
·         Simbol dan makna membolehkan manusia beraksi dan berinteraksi
·         Manusia berupaya mengubahsuai simbol dan makna berdasarkan interpretasi mereka terhadap sesuatu situasi
·         Manusia berupaya menjangkakan kesan tindakan, membuat penilaian baik-buruk, dan menentukan tindakan yang sesuai.
·         Jalinan aksi dan interaksi akan membentuk kumpulan dan masyarakat

PENGERTIAN PENDIDIKAN
Pendidikan dapat dilihat sebagai suatu proses bagi membentuk manusia serta proses yang mampu mengembangkan perkembangan seseorang individu kerana pendidikan mampu memberi ilmuan pengetahuan yang sepatutnya kepada manusia.
·         Syed Muhammad Qutb- pendidikan ialah suatu proses membentuk manusia secara menyeluruh dan seimbang. Tujuan utama pendidikan ialah untuk memperkembangkan potensi intelek, fizikal, emosi dan rohani manusia ke arah kesempurnaan
·         John Dewey – pendidikan ialah suatu proses perkembangan individu.  Pendidikan merupakan usaha mengatur ilmu pengetahuan untuk menambahkan lagi pengetahuan semula jadi yang ada padanya, supaya dapat hidup dengan lebih berguna dan lebih selamat lagi.
·         Pendidikan = proses pemindahan secara formal dan tidak formal pengetahuan, kemahiran, dan nilai yang berlaku antara satu generasi ke satu generasi yang lain atau dalam generasi yang sama (Amir Hasan 2006)

Sosiologi Pendidikan
Seperti yang kita ketahui bahawa sosiologi merujuk kepada kajian sistematik dan saintifik mengenai interaksi manusia dengan masyarakat dari pelbagai sudut manakala sosiologi pendidikan pula merjuk kepada hubungan antara pendidikan dengan masyarakat yang mempengaruhi matlamat, bentuk institusi, kurikulum dan sebagainya. 

SOSIOLOGI DAN MATLAMAT PENDIDIKAN
Struktur Masyarakat di Malaysia



·         Pendidikan merupakan proses sosiologi yang mana dapat kita lihat dari proses pembelajaran secara formal dan tidak formal serta pendidikan juga boleh menjadi penghubung antara pendidik dan orang yang di didik.
·         Pendidikan juga boleh menjadi satu aspek yang menentukan susun lapis sosio-ekonomi dimana sering kita lihat orang yang mempunyai Pendidikan yang tinggi selalu dipandang tinggi kerana Pendidikan merupakan satu perkara yang amat penting didalam kehidupan seharian kita.
·         Pendidikan juga merupakan proses pembudayaan yang mengajar tentang kepercayaan serta gaya hidup sesebuah masyarakat
·         Pendidikan juga satu pelaburan yang amat bagus sebenarnya walaupun ianya menelan belanja yang besar untuk mendapatkan Pendidikan yang terbaik dan tertinggi
·         Pendidikan juga boleh menjadi satu kepuasan bagi sesiapa yang mendapatkan hasil dari penat lelah menuntut ilmu
·         Pendidikan juga membantu kita dalam proses membina warga negara kerana melalui Pendidikan kita mampu menerapkan nilai patriotisme dalam diri masyarakat diseluruh negara dan kerana itulah penguasaan tentang subjek sejarah dinegara kita amat penting.

RUMUSAN
Pada saya apa yang kita boleh perolehi dari bab sosiologi pembeajaran ini adalah berkaitan dengan pemahaman yang lebih mendalam berkaitan dengan bagaimana sosiologi mampu memberi kesan kepada pembelajaran serta bagaimana sosiologi dapat menghubungkan perhubungan Pendidikan dengannya.

No comments:

Post a Comment