Thursday, December 27, 2018

BAB 2 : INTERAKSI & PEMBELAJARAN

INTERAKSI
  • ·    Menurut kamus dewan edisi ketiga, interaksi bermaksud tidakan atau perhubungan aktif antara satu sama lain.
  • ·         Interaksi juga bermaksud tindak balas antara dua atau beberapa pihak

PEMBELAJARAN

  • ·         Proses menimba ilmu pengetahuan
  • ·         Menurut murphy dan alexander (2006), pembelajaran ialah proses seseorang pelajar memperolehi sesuatu kefahaman dan mengubah kefahaman atau konsep tertentu yang telah dipelajainya
  • ·         Pembelajaran disekolah sebenarnya mencakupi pelbagai pihak seperti guru, pelajar dan ibu bapa
  • ·         Oleh itu, interaksi dalam pembelajaran boleh disimpulkan sebagai suatu bentuk komunikasi yang berlaku dalam pengurusan proses belajar yang ruang lingkupnya adalah terdiri daripada sekolah.


KONSEP INTERAKSI
·         Interaksi merupakan tindakan atau hubungan antara 2 atau beberapa pihak ia juga merupakan bagaimana cara berkomunikasi antara 2 individu
·         Dalam konteks sekolah interaksi selalunya berlaku antara seorang guru dengan muridnya. Ini adalah interaksi antara 2 pihak.
·         Setersnya pula interaksi untuk beberapa pihak iaitu dapat dilihat melalui penglibatan murid-murid didalam kelas atau ketika melakukan aktiviti bersama
·         Interaksi juga melibatkan interaksi lisan dan bukan lisan
·         Interaksi lisan merupakan cara berkomunikasi seperti biasa diantara 2 pihak
·         Manakala interaksi bukan lisan pula merujuk kepada Bahasa isyarat atau Bahasa badan yang digunakan untuk berkomunikasi
·         Contohnya apabila kita melihat orang kelainan upaya berkomunikasi sesama mereka

JENIS INTERAKSI
·         Interaksi sehala/pasif
·         Interaksi dua hala
·         Interaksi berkumpulan

INTERAKSI SEHALA
·         Interaksi sehala mencerminkan gaya kepimpinan dimana dalam keadaan kita ingin memberikan arahan atau penerangan tentang sesuatu perkara secara autokratik
·         Kebiasaannya dilakukan oleh para guru disekolah
·         Interaksi sehala selalunya terjadi apabila sebelah pihak tidak berinteraksi dengan baik dimana satu pihak sahaja yang memberi respon manakala pihak satu lagi tidak memberikan respon yang sepatutnya.
·          Keadaan ini sering kita lihat apabila guru menanyakan soalan kepada murid dan murid tersebut tidak mampu memberikan jawapan atau respon kerana tidak memberi tumpuan yang baik didalam kelas
·         Apabila interaksi sebegini terjadi ketika proses pengajaran dan pembelajaran disekolah berlaku di sekolah ia akan menjejaskan apa yang guru itu ingin sampaikan dan murid tersebut akan kurang faham berkenaan apa yang dikongsikan oleh gurunya
·         Oleh itu interaksi ini hanya sesuai dalam situasi ingin memberi arahan atau pengumuman.

INTERAKSI DUA HALA
·         Interaksi dua hala boleh diwujudkan setelah kedua-dua pihak yang terlibat dalam satu komunikasi memberi kerjasama yang baik sesama mereka
·         Jika seseorang murid mampu memberi respo ynag baik ketika disoal oleh gurunya aka ia telah menunjukkan interaksi dua hala yang amat baik dan berkesan.
·         Untuk situasi didalam kelas interaksi dua hala hanya merujuk kepada guru dengan murid dan bukannya murid sesama murid.

INTERAKSI BERKUMPULAN
·         Interaksi berkumpulan juga dapat mencungkil gaya kepimpinan dimana didalam sesebuah kumpulan atau organisasi ia memrlukan seorang ketua yang bagus.
·         Tanggungjawab ketua amat besar dimana dia perlu menguruskan semua ahli dalam kumpulannya yang bermacam ideologi dan tingkah laku yang berbeza dengan baik.
·         Ia berbeza dengan interaksi sehala walaupun dalam interaksi kumpulan juga terdapat aspek memberi arahan kerana ia lebih bersifat demokratik
·         Didalam interaksi ini guru hanya bertindak sebagai pemerhati yang akan membuat pemantauan terhadap seluruh kumpulan pelajarnya.
·         Interaksi kumpulan juga membantu murid-murid untuk berkomunikasi dengan ahli kumpulannya dengan baik kerana mereka memerlukan kerjasama yang baik sesame mereka bagi menyiapkan setiap tugasan yang di berikan
·         Interaksi ini sememangnya boleh kita lihat dalam tugasan berkumpulan
·         Menurut haliza & joy, 2016 yang menyatakan interaksi yang sihat dalam aktiviti pembelajaran dapat menghasilkan pembelajaran yang bermakna

CARA MEMBENTUK INTERAKSI YANG SIHAT DALAM PEMBELAJARAN
·         Perlunya diterapkan sikap demokratik didalam proses pembelajaran dimana setiap orang berhak untuk mengutarakan pendapat mereka dan perbincangan secara sihat boleh dilaksanakan.
·         Antara cara untuk membantu membentuk dan meningkatkan interaksi didalam kelas dapat kita mulakan dengan sikap seseorang guru itu dimana guru perlu bersikap adil dengan semua muridnya tanpa ada sikap berat sebelah atau pilih kasih.
·         Guru juga perlu yakin dalam setiap penyampaiannya serta professional dalam melaksanakan tugasnya sebagai pendidik
·         Seterusnya guru perlu bertoleransi dengan murid-murid bagi membantu mereka dengan lebih berkesan

JENIS KOMUNIKASI
·         KOMUNIKASI KE BAWAH
§  Antara pengetua dengan guru
§  Antara guru dengan murid
§  Antara guru dengan ibu bapa

·         KOMUNIKASI KE ATAS

§  Antara guru dengan pengetua
§  Antara murid dengan guru contohnya ketika murid berjumpa guru kaunseling
§  Antara ibu bapa dengan guru

·         KOMUNIKASI MENDATAR
§  Antara guru sesama guru
§  Antara murid sesama murid

KEPENTINGAN INTERAKSI DALAM PEMBELAJARAN
·         Interaksi mampu mengeratkan perhubungan guru dengan murid-murid dalabilik darjah. Perhubungan guru dan murid-muridnya ang mesra adalah syarat penting bagi guru menyampaikan pelajaran dengan berkesan
·         Interaksi dalam pengajran dan pembelajaran adalah penting kerana interaksi merupakan proses utama agi guru menyampaikan ilmu pengetahuan kepada muridnya.
·         Melalui interaksi juga  guru dapat melaksanakan racangan mengajarnya mengikut objektif pelajar yang ditentukan.
·         Melalui interaksi dengan bahan pelajaran, guru dapat menyampaikan pelajarannya dengan berkesan. Pertukaran maklumat atau idea di antara guru dengan murid memerlukan interaksi dua hala

RUMUSAN

Dalam mewujudkan interaksi yang berkesan komunikasi yang baik juga perlu dititik beratkan dimana kita perlu memperlakukan orang lain sebagai mana kita ingin diperlakukan. Jika kita hendak dilayan dengan ramah dan mesra kita juga perlu dilayan sebegitu. Bercakap tentang komunikasi yang merupakan perkara yang sememangnya amat dekat dengan interaksi dimana ia merupakan proses untuk kita bertutur atau menyampaikan sesuatu kepada orang lain baarulah terjadinya interaksi antara dua pihak. Justeru itu kia perlu pandai dalam menjaga komunikasi kita dengan orang lain supaya semua orang senang untuk berinteraksi dengan kita.

No comments:

Post a Comment