Thursday, December 27, 2018

BAB 6 : PENGURUSAN BILIK DARJAH


APA YANG DIMAKSUDKAN DENGAN PENGURUSAN BILIK DARJAH
·         Satu proses, pergerakan yang memerlukan kerjasama dan campur tangan dari ahli organisasi tersebut bagi mencapai matlamat mereka sendiri, tugasnya adalah termasuk merancang, mengelola, memimpin, mengarah dan mengawal – HAJI SAMSUDIN BIN MD NOOR
·         Pengurusan bilik darjah sebagai orchestra dalam kehidupan di bilik darjah yang memerlukan pembentukan kurikulum, penyelenggaraan prosedur dan sumber pengajaran – LEMLECH 1988
·         Suasana fizikal bilik darjah merupakan kawan atau musuh dalam proses pembelajaran dan pengajaran  ataupun ia boleh menjadi tempat yang peling menyenangkan untuk belajar atau tempat yang paling merimaskan. – MARLAND 1975
·         Pengurusan bilik darjah juga merupakan satu cara mengurus aktiviti yang dilakukan sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran didalam bilik darjah
·         Ia juga bertujuan untuk menggalakkan komunikasi dan interaksi dikalangan pelajar yang terlibat
·         Pengurusan bilik darjah merupakan tanggungjawab guru dan bukan sahaja guru kelas namun semua guru.
·         Bilik darjah menjadi dimensi penyampaian ilmu bagi mencapai objektif pengajaran dan pencapaian akademik.
·         Tujuan pengurusan bilik darjah pula merujuk kepada membentuk dan memelihara tingkah laku murid yang menyumbang kepada dimensi penyampaian ilmu

TERDAPAT 3 ASPEK YANG MEMAIN PERANAN UTAMA DIDALAM BILIK DARJAH IAITU :
·         Fizikal 
·         Psikososial
·         Aktiviti pengajaran

PENGURUSAN PERSEKITARAN FIZIKAL BILIK DARJAH
·         Persekitaran fizikal mestilah selamat untuk kegunaan para pelajar dan ia perlu selamat untuk fizikal dan psikologi pelajar. selamat dari aspek fizikal merujuk kepada tidak ada benda berbahaya yang boleh mencederakan pelajar. manakala dari aspek psikologi pula merujuk kepada perkara yang boleh membuatkan pelajar trauma untuk berada disana.
·         seterusnya melibatkan identity simbolik seperti tempat untuk menghasilkan kerja serta menampal carta organisasi kelas
·         persekitaran fizikal bilik darjah juga meliputi aspek ketenangan dimana susunan dan hiasan didalam bilik darjah perlulah menarik dan selesa
·         akhir sekali, ia perlu menjadi tempat perkembangan bagi pelajar dengan bantuan peralatan, bahan bacaan dan buku kerja yang disediakan di dalam bilik darjah
·         persekitaran fizikal juga merujuk kepada aspek memudahkan guru untuk memantau dan kedudukan guru perlulah berhampiran dengan murid serta setiap murid mempunyai pemandangan yang jelas supaya tidak mengganggu tumpuannya didalam kelas.
·         yang paling penting sekali bilik darjah itu mestilah selesa untuk semua orang didalam ruang tersebut

PENGURUSAN PSIKOSOSIAL DALAM BILIK DARJAH
·         psikososial merupakan penghubung kepada emosi dan persekitaran
·         antara faktor yang mempengaruhi ialah :
-           pendekatan pengajaran
-           gaya kepimpinan guru
-           bentuk komunikasi daninteraksi dalam bilik darjah
·         persekitaran psikososial juga merujuk kepada penghasilan suasana demokratik dalam bilk darjah
·         sebagai seorang guru kita perlu memberi kepercayaan kepada setiap pelajar bahawa mereka berkebolehan dan berkemampuan supaya kita dapat membantu mereka dengan sebaik mungkin tanpa putus asa
·         guru juga perlu menunjukkan rasa cinta dan semangat untuk mendidkk barulah pelajar juga bersemangat untuk menuntut ilmu

AKTIVITI PENGAJARAN BERKUMPULAN
·         pembelajaran yang dilakukan sebagai satu kumpulan mampu memberi kefahaman yang lebih mendalam
·         memfokuskan pelajar kepada kebolehan atau minat
·         ia sebenarnya bagi memudahkan guru untuk membimbing pelajar
·         serta menggalakkan penglibatan aktif setiap pelajar
·         memberi peluang untu para pelajar saling membantu sesame mereka

BENTUK PENGAJARAN BERKUMPULAN
·         mengikut kebolehan
·         pelbagai kebolehan
·         mengikut minat

PENGAJARAN INDIVIDU
Guru perlu mengetahui bahawa setiap pelajar mempunyai kebolehan dan minat yang berbeza. Justeru itu, pelajar berhak mendapatkan perkembangan yang sebaiknya dan sama bagi setiap orang

PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN INDIVIDU
·         Membantu pelajar menguasai kemahiran mereka
·         Guru perlu teliti dalam mengesan kebolehan dan kemampuan pelajar dengan menggunakan cara seperti meneliti kemahiran bertutur mereka, membaca, menulis dan sebagainya

OBJEKTIF PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN INDIVIDU
·         Pelajar mampu menguasai kemahiran asas seperti membaca dan menulis mengikut kebolehan masing-masing
·         para pelajar boelh mendapatkan bimbingan dari guru mahupun rakan sebaya
·         merka mampumemperkembangkan kemahiran berfikir supaya menjadi lebih kreatif dan kritis
APAKAH BAHAN PENGAJARAN
·         bahan yang mudah untuk digunakan didalam kelas dan tidak membahayakan pelajar
·         bahan yang mampu memberi ransangan kepada pelajar untuk lebih tertarik dengan apa yang disampaikan
MENGAPAKAH PERLU BAHAN
·         bagi memberi penjelasan yang lebih baik
·         membantu pelajar faham dengan lebih mudah
JENIS BAHAN
·         bahan hidup
-          manusia, haiwan dan tumbuhan
·         bahan bukan hidup
-          elektronik (audio dan visual)
-          bukan elektronik ( kertas dan sebagainya)

PERANCANGAN BAHAN
·         perkara yang mudah digunakan
·         mudah diperolehi
PENTAKSIRAN BILIK DARJAH
·         pentaksiran berterusan dalam sesi p&p bag menggumpul maklumat tentang perkembangan, kemajuan, kebolehan dan pencapaian murid
·         berlaku secara formatif dan sumatif
·         melihat perkembangan kemajuan murid dalam pembelajaran di samping membantu guru menambah baik pegajaran mereka


KEPENTINGAN PBD
·         mengesan perkembangan murid secara menyeluruh
·         mengenal pasti kelemahan dan kekuatan pelajar dalam pembelajaran
·         mengetahui sejauh mana keberkesanan pengajaran yang diberikan
PENGURUSAN DISPLIN DALAM BILIK DARJAH
DEFINISI
Disiplin dalam bilik darjah penting kerana salah satu unsur utama kejayaan dalam proses pembelajaran. Menurut lindgren  (1976) menghuraikan bahawa displin membawa maksud hukuman dan kawalan untuk mematuhi tatatertib. Menurut oliva (1956) disiplin merujuk kepada kawalan diri, kawalan dari luar, patuh kepada autoriti dan keadaan bilik darjah yang teratur.
PUNCA DISPLIN
KEBOSANAN – apabila guru tidak berjaya memantau pergerakan pelajar dengan baik dan tidak memberikan pengisian yang baik didalam kelas ia akan membuatkan pelajar ingin melakukan aktiviti sendiri yang kadang-kadang boleh mengundang bahaya. kerana kebosanan juga boleh menyebabkan pelajar membuat bising di dalam kelas.
PENGURUSAN LEMAH – apabila kelas tidak diuruskan dengan baik dan tidak mempunyai pengisian ia membuatkan guru tersebut gagal mengendalikan kelasnya dan ini tidak sepatutnya terjadi.
KESUKARAN – apabila aktiviti yang dilakukan sukar bagi pelajar dan membuatkan mereka bosan dan berputus asa mengakibatkan mereka tidak lagi mahu melakukan aktiviti tersebut. demikianlah pemilihan aktiviti serta arahan yang jelas dan mudah difahami amat penting dalam membantu para pelajar.
JENIS-JENIS DISIPLIN
a.      disiplin antara guru – guru perlu menitik berat tentang peraturan yang perlu ada didalam bilik darjah bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku
b.      disiplin arahan kerja - Diwujudkan apabila sesuatu tugas yang diberikan oleh guru perlu diselesaikan dalam masa yang ditetapkan serta mempunyai ciri motivasi yang positif kerana disiplin jenis ini dapat menggalakkan murid menyelesaikan tugasan untuk kebaikan dan kepentingan sendiri
c.       disiplin arahan kumpulan - disiplin yang diwujudkan antara ahli berdasarkan kepada norma, nilai dan kepercayaan ahli-ahli. Oleh itu, tingkah laku pelajar dikawal semasa interaksi antara rakan dan guru perlu memberi bimbingan kepada ketua kumpulan supaya nilai dan kepercayaan disemai dalam ahli kumpulan
d.      disiplin arahan diri - melibatkan diri pelajar bagi mematuhi peraturan dan biasanya wujud secara tidak sedar apabila pelajar mencapai kematangan, boleh berfikir secara rasional


RUMUSAN
sebagai seorang guru kita hendaklah mengetahui apakah yang dimaksudkan dengan pengurusan bilik darjah supaya kita dapat membina organisasi di dalam kelas dengan baik.
guru juga harus bijak memikirkan cara untuk mengatasi masalah displin yang sering berlaku di dalam bilik darjah




No comments:

Post a Comment