Thursday, December 27, 2018

BAB 3 : KAJIAN PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN PELAJAR


DEFINISI PENGURUSAN
·         Pengurusan sebagai proses perancangan,penyusunan, pengarahan,dan pengawalan usaha ahli-ahli organisasi dan menggunakan semua sumber organisasi untuk mencapai matlamat organisasi
·         Pengurusan sebagai proses pengarahan, penyelarasan, dan pengaruh ke atas operasi organisasi untuk mencapai matlamat yang dikehendaki dan prestasi sepenuhnya

KEPENTINGAN PENGURUSAN
1.      Menambah pengetahuan
2.      Meningkatkan mutu amalan kerja guru
3.      Menambhkan produktiviti
4.      Mendapatkan keredaan Allah

PERSPEKTIF PENGURUSAN
1.      BILIK DARJAH
2.      SEKOLAH

PENGURUSAN BILIK DARJAH
·         Pengurusan bilik darjah merupakan salah satu usaha atau inisiatif yang perlu dilakukan guru disekolah bagi memastikan para pelajar semakin berminat dalam pembelajaran serta membantu para pelajar untuk melibatkan diri dalam setiap aktiviti yang dilakukan didalam kelas.
·         Pengurusan bilik darjah juga bertujuan untuk memastikan proses pembelajaran berlaku dengan lebih efektif
·         Selain itu, seorang guru yang bijak dan berdedikasi, guru tersebut mampu mengawal keadaan kelasnya supaya para pelajar berada dalam keadaan terkawal bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini
STRATEGI PENGURUSAN PEMBELAJARAN
1.      BERPUSATKAN PELAJAR
·         Bermaksud para pelajar perlu menunjukkan hasil apa yang mereka perolehi dari sesi pembelajaran
·         Para pelajar juga digalakkan untuk turut serta dalam setiap aktiviti yang dijalankan bagi mewujudkan pelajar yang seimbang dari segi akademik dan pengilibatan

2.      BERPUSATKAN BAHAN
·         Dalam membantu para pelajar mudah memahami apa yang diajarkan, guru perlu bijak dalam berfikiran kreatif dan kritis supaya para pelajar lebih berminat dan bersemangat untuk melakukan aktiviti bersama-sama didalam kelas.

3.      BERPUSATKAN GURU
·         Sebelum memulakan sesi pengajaran dan pembelajaran guru perlu membuat persediaan yang secukupnya bagi memastikan para pelajar dapat input yang sepenuhnya dari sesi pembelajaran
·         Guru yang bagus sememangnya guru yang menjaga kualiti pengajarannya supaya sentiasa memberikan yang terbaik untuk anak didiknya

PRINSIP PENGAJARAN
1.      SET INDUKSI
·         Merujuk kepada aktiviti yang dapat membantu para pelajar lebih berminat dengan sesi pembelajaran yang sedang berlangsung

2.      PENYAMPAIAN
·         Seorang guru perlu memastikan setiap pelajarnya mampu menerima dan memahami penyampaian yang disampaikan supaya pelajar tersebut tidak ketinggalan.
·         Setiap pelajar mempunyai cara kefahaman yang berbeza. Oleh itu, guru perlu bijak dalam membuat penyampaian

3.       PENUTUP
·         Sebellum menamatkan setiap sesi pengajaran dan pembelajaran guru sebaiknya melakukan penilaian dimana dengan melakukan kuiz aau pun menyoal para pelajarnya disamping dapat mengesan sama ada para pelajar tersebut dapat mengikuti sesi pembelajaran dengan sebaik mungkin atau tidak
·         Guru juga perlu membuat pengukuhan bagi pelajar yang faham akan apa yang mereka pelajari serta membantu  pelajar yang lemah untuk lebih menguasai setiap pembelajaran

PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA
·         Merujuk kepada bagaimana penerimaan dan layanan guru kepada murid serta keberkesanan pedagogi dan strategi pembelajaran yang digunakan oleh guru yang meliputi pemilihan bahan yang digunakan ketika sesi pengajaran dan pembelajaran.

PENGURUSAN PELBAGAI UPAYA
·         Merujuk kepada ketelitian guru terhadap pelajarnya bagi membantu membuat pemulihan keatas pelajar yang memerlukan
·         Guru juga perlu mengenal pasti setia pelajarnya sama ada mereka ada yang tergolong didalam pintar cerdas, autism, disleksia dan sebagainya kerana golongan ini memerlukan penyampaian yang berbeza dari pelajar yang normal

PENGURUSAN SEKOLAH
·         Pengurusan sekolah perlu kratif dan inovatif dalam membentuk orgaisasi sekolah yang dinamis dalam penyebaran ilmu pengetahuan baru, budaya saintifik, penyebaran teknologi maklumat dan pembangunan potensi manusia seperti yang dikatakan oleh abd Rahim abd rashid 2001
·         Pengurusan sekolah melibatkan sumber, bilik pembelajaran, tingkah laku/disiplin, penasihatan, multibudaya, multiupaya, sekolah dan masyarakat dan pengurusan kokurikulum.

PENGURUSAN SUMBER
·         Melibatkan pengurusan bilik sumber
·         Pusat sumber dan perpustakaan
·         Bilik instruksional
·         Bilik tayang
·         Bilik BOSS
·         Pembelian bahan-bahan

DEFINISI PEMBELAJARAN
·         Pembelajaran  adalah merujuk kepada perubahan dalam tingkahlaku subjek atau tingkah laku berpotensi dalam suatu  situasi yang diwujudkan oleh pengalaman-pengalaman berulang subjek dalam situasi tersebut

·         BowerdanHilgard (1981) sebenarnya, pembelajaran merupakan perubahan tingkah laku secara kekal.  Pembelajaran mesti diterjemahkan kepada tingkah laku yang boleh diperlihatkan.

·         Fryetal (2003) Pembelajaran adalah perubahan yang berlaku dalam perlakuan pelajar yang dididik hasil daripada penglibatannya dalam suatu pengalaman pendidikan.

DEFINISI PENGURUSAN PEMBELAJARAN
·         Pengurusan Pembelajaran merupakan bidang pengurusan yang paling utama dalam arena pendidikan. Bidang ini memberi impak yang besar bagi sesebuah institusi pendidikan dalam melaksanakan tanggungjawab organisasi sekolah untuk mencapai prestasi cemerlang dalam aspek akademik pelajar. Pengurusan pembelajaran adalah proses merancang pengajaran dan pembelajaran agar mencapai matlamat, menentukan atau memberi garis panduan perkara-perkara yang perlu dilakukan oleh guru, menentukan mata pelajaran yang diajar guru mengikut kepakaran, memimpin dan memberi inspirasi kepada guru dan mengawal aktiviti serta memantau pelaksanaan agar ianya berjalan sebagaimana yang dirancang. (Nurlia Mohamad, 2012)

PRINSIP PEMBELAJARAN
1.      KESEDIAAN PEMBELAJARAN – merujuk kepada bagaimana keadaan pelajar tersebut untuk belajar sama ada dari segi mentalnya, fizikal mahupun emosi sebelum belajar. Hal ini amat penting dalam membantu pelajar tersebut sentiasa focus dalam pembelajarannya

2.      PENGALAMAN – menimba pengalaman amat penting sebenarnya bagi pelajar kerana jika seseorang pelajar itu mempunyai pengalaman yang banyak ia akan mampu mengatasi dan mengharungi setiap kemungkinan yang berlaku.


3.      LATIHAN – bagi memastikan kefahaman yang diperolehi kekal dan bertambah kukuh. Para pelajar perlu sentiasa melakukan latihan

4.      KONDUSIF  - suasana pembelajaran yang selesa dari segi minda, fizikal,emosi dan rohani.


5.      BERMATLAMAT – setiap pengajaran yang disampaikan perlulah mempunyai matlamat dan setiap pelajar perlu jelas tentangnya.

6.      PENGLIBATAN AKTIF – bagi memastikan pelajar selesa dan gembira dalam sesi pembelajaran mereka. Guru perlu memastikan setiap dari pelajar dida;am kelas perlu melibatkan diri tidak kira aktiviti apa yang berlangsung didalam kelas meskipun dalam soal menjawab pertanyaan yang diajukan walaupun pertanyaan tersebut diberikan secara umum kepada semua ahli kelas yang ada.

7.      PERSEDIAAN AWAL – guru sendiri perlu memahami apa yang hendak diajarkan dan mebuat persedian yang secukupnya termasuklah dating tepat pada waktunya

8.      MENGKAJI MURID – setiap guru pelu teliti terhadap persekitaran dan keadaan para pelajar bagi memastikan penyampaian yang sepatutnya dapat diberikan keran setiap pelajar itu berbeza tahap kefahamannya.

9.      UNSUR DORONGAN – guru perlu menjadi pendorong yang terbaik buat pelajar dalam memastikan mereka sentiasa bersemangat dalam pelajaran mereka.


JENIS – JENIS PEMBELAJARAN
·         MEMPROSES MAKLUMAT – yang merujuk kepada usaha mengenal rangsangan, menamakan rangsangan, mengelaskan serta membina konsep dan prinsip

·         MENGGUNAKAN PENGALAMAN – melibatkan pembelajaran membina kebiasaan, membina kemahiran dan menyelesaikan masalah

PROSES PEMBELAJARAN




RUMUSAN

Dalam memastikan setiap gerak kerja dalam proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung degan baik. Setiap aspek yang berkait rapat perlu memainkan peranan yang penting supaya setiap pelajar dapat menerima input yang sebaik mungkin. Bermula dari pengurusan disekolah sehinggalah memastikan setiap pelajar bersedia untuk menjalani proses pengajaran dan pembelajaran semua pihak perlu memainkan peranan masing-masing. Yang paling utama ialah peranan guru yang perlu peka terhadap keadaan disekelilingnya dimana merujuk kepada bagaimana persekitaran sekolah dan tempat belajar untuk pelajarnya.


No comments:

Post a Comment