DEFINISI BUDAYA
·
Budaya merujuk kepada ciri-ciri atau hasil
tingkah laku yang dipelajari oleh sekumpulan manusia daripada persekitaran
sosial (amir 2002)
·
Budaya
adalah keseluruhan yang komplek yang mengandungi ilmu pengetahuan, kepercayaan,
kesenian, moral, undang-undang, adat dan sebarang bentuk keupayaan yang
diperolehi oleh seseorang sebagai ahli masyarakat (tylor 1871)
·
Budaya
adalah proses sosial dimana budaya dan struktur sosial adalah saling berkaitan
(bourdieu 1990)
DEFINISI PELBAGAI BUDAYA
·
Satu
sistem kepercayaan dan tingkah laku yang mengiktiraf dan menghormati kewujudan
kepelbagaian dalam kelompok sebuah organisasi atau masyarakat, mengakui dan
menghargai perbezaan sosiobudaya, dan menggalakkan dan menerima sumbangan
berterusan mereka dalam konteks dan budaya yang inklusif dalam organisasi atau
masyarakat berkenaan.
TEORI SOSIAL
PEBAGAI BUDAYA
·
MELTING
POT 1 : ANGLO CONFORMITY
- Masyarakat yang terdiri daripada individu yang pelbagai latar
belakang agama, etnik, bahasa, dan budaya harus disatukan dalam satu wadah yang
paling dominan.
- Teori ini melihat individu dalam masyarakat secara hierarki, iaitu
kumpulan majoriti dan minoriti.
- Sebagai contoh, apabila kumpulan majoriti adalah penganut agama A,
maka kumpulan minoriti hendaklah mengikut agama golongan majoriti.
- Teori ini jelas tidak berpegang kepada prinsip demokrasi
·
MELTING
POT 2 : SYNTHESIS
- Setiap individu dalam suatu masyarakat yang pelbagai latar
belakang, disatukan dalam satu wadah, dan seterusnya membentuk wadah baru,
dengan memasukkan sebahagian unsur budaya yang dimiliki oleh setiap individu
dalam masyarakat tersebut.
- Identiti agama, etnik, bahasa, dan budaya asli anggota masyarakat
yang pelbagai ini akan membentuk satu identiti yang baru, lama-kelamaan akan
hilanglah identiti yang asal.
- Teori ini tidak sepenuhnya demokratik, kerana hanya mengambil
sebahagian unsur budaya asli individu dalam masyarakat, dan membuang sebahagian
unsur budaya yang lain.
·
CULTURAL
PLURALISM : MOSAIC ANALOGY
- Masyarakat yang terdiri daripada individu dari pelbagai kaum yang
mempunyai latar belakang agama, etnik, bahasa, dan budaya tersendiri, memiliki
hak untuk mengekspresikan identiti budaya mereka secara demokratik.
- Teori ini sama sekali tidak meminggirkan identiti budaya tertentu,
termasuk identiti budaya kelompok minoriti.
PENDIDIKAN
PELBAGAI BUDAYA
·
Kepelbagaian
latar belakang individu dalam masyarakat mempengaruhi kepelbagaian latar
belakang para pelajar dalam institusi pendidikan (Banks, 1989).
·
Pendidikan
pelbagai budaya ialah proses atau strategi pendidikan yang melibatkan lebih
daripada satu budaya, yang ditunjukkan melalui bahasa, etnik, atau ciri-ciri
ras (Saha, 1997).
·
Tujuan
pendidikan pelbagai budaya adalah untuk mewujudkan kesedaran, toleransi,
pemahaman, dan pengetahuan yang mengambil kira perbezaan dan persamaan antara
budaya dan kaitannya dengan pandangan dunia, konsep, nilai, keyakinan, dan
sikap.
TIGA ASPEK YANG
DAPAT DILIHAT DI DALAM PENDIDIKAN BUDAYA
1.
ASPEK
KONSEP
- dari semua aspek kita melihat bahawa semua pelajar adalah sama dan
perlu melayan mereka dengan sama rata tanpa membebezakan dari pelbagai aspek
seperti kelas sosial dan sebagainya
2.
ASPEK
GERAKAN
- merupakan salah satu inisiatif untuk memastikan semua pelajar dari
pelbagai latar bekang untuk mendapatkan Pendidikan yang sama
3.
ASPEK
PROSES
- satu proses unuk membantu semua pelajar mendapat Pendidikan yang
sama
DIMENSI
PENDIDIKAN PELBAGAI BUDAYA
·
CONTENT
INTEGRATION
- Pendidikan pelbagai budaya mampu menjadi penyatu semua pelajar walaupun
berbeza budaya
·
THE
KNOWLEDGE CONSTRUCTION PROCESS
- Pendidikan tentang budaya mampu mendedahkan para pelajar kepada
pelbagai budaya yang mampu menjadi penyatu mereka semua
·
AN
EQUITY PEDAGOGY
- Pendidikan pelbagai budaya mampu menyesuaikan kaedah pengajaran
yang sesuai kepada semua pelajar
·
PREJUDICE
REDUCTION
- disebabkan budaya yang berbeza bagi setiap orang yang mungkin
membawa kepda sikap prejudis yang mampu meletakkan jurang diantara satu sama
lain. oleh itu, dari aspek Pendidikan mampu menghalang perkara tersebut dari
berlaku.
·
AN
EMPOWERING SCHOOL CULTURE AND SOCIAL STRUCTURE
-
budaya
sebenarnya mampu menjadi penyatu sosial yang baik dianatara semua orang kerana
ia merupakan salah satu nilai yang setiap orang hargai dan sayangi
PRINSIP PENDIDIKAN PELBAGAI BUDAYA
BERKESAN
pendidikan
pelbagai budaya adalah satu idea, satu tindakan membentuk semulapendidikan dan
satu proses (Banks,2002). Sebagai satu idea, pendidikan pelbagai budaya cuba
mewujudkan satu peluang yang saksama kepada semua pelajar yang dari
golongan,kaum, sosio-ekonomi, budaya yang berlainan, dengan mengubah
persekitaran sekolah agar iadapat menunjukkan kepelbagaian kebudayaan dan
golongan dalam sekolah dan sosial.Pendidikan pelbagai budaya adalah satu proses
kerana matlamatnya adalah ideal di manapihak pentadbir dan guru perlu terus
berusaha dan berjuang untuk mencapai matlamat tersebut.
ANTARA CONTOH
BUDAYA DI SEKOLAH IALAH
·
Budaya
belajar
·
Budaya
berpakaian
·
Budaya
hormat-menghormati
·
Budaya
berani menyoal
·
Budaya
membaca
·
Budaya
penyayang
PENDEKATAN
PELAKSANAAN PENDIDIKAN PELBAGAI BUDAYA
·
merupakan
kreativiti seorang guru untuk membatu pelajar supaya lebih mudah untuk belajar
serta membantu pelajar belajar dengan pendekatan yang berbeza atau lebih tepat
lahgi menggunakan pendekatan yang dekat dengan pelajar supaya pelajar lebih
mudah untuk memahaminya
·
Pendidikan
pelbagai budaya yang berprinsipkan kepada penghargaan, empati dan kesamarataan
DASAR
PENDIDIKAN PELBAGAI BUDAYA MELIBATKAN

LAPORAN BARNES
(1951)
– menyatakan pendidikan
haruslah membentuk satu bangsa yang berasakan pelbagai kaum
LAPORAN FENN-WU
(1951)
– menyatakan
Pendidikan perlu dituju bagi membina matlamat dalam membantu kanak-kanak
menempu segala bidag kehidupan berdasarkan latar belakang kehidupan masyarakat
malaya
ORDINAN
PENDIDIKAN (1952)
– ingin mewujudkan sekolah yang menggunakan
bahasa pengantar bahasa melayu dan bahasa inggeris serta ingin mewujudkan
sekolah vernacular cina dan tamil
AKTA PENDIDIKA
(1961)
– mementingkan
demokrasi Pendidikan dan pengekalan budaya etnik masing-masing
KEPENTINGAN
MEMAHAMI KEPELBAGAIAN BUDAYA BAGI GURU
·
guru
boleh menjadi ajen yang dapat memupuk perpaduan dalam kalangan muridnya dengan
menggunakan budaya dari kaum masing-masing dimana mengajarkan tentang budaya
kepada semua pelajar
·
seorang
guru juga akan lebih bersedia untuk berhadapan dengan murid daripada pelbagai budaya dengan mengamalkan
sikap tidak berprasangka atau prejudis serta berhemah dan menghormati nilai
serta amalan budaya setempat
CIRI-CIRI GURU
BERKESAN
Banks (1989)
·
Sensitif
terhadap tingkah laku para pelajar dari pelbagai latar belakang.
·
Sensitif
terhadap kemungkinan wujudkan kontroversi tentang topik yang diajar.
·
Menggunakan
teknik pembelajaran secara berkumpulan (koperatif) untuk meningkatkan integrasi
etnik dalam pembelajaran
Najeemah (2007)
·
Guru
mesti tidak berat sebelah dan perlu berfikiran terbuka.
·
Guru
perlu jujur dan menghargai alternatif budaya seperti bahasa, kepercayaan, nilai
dan tingkah laku.
·
Guru
mestilah menganggap bahawa kepelbagaian budaya memberi manfaat kepada mereka.
Dengan pengetahuan yang ada guru dapat memahami pelajar daripada budaya yang
berlainan
RUMUSAN
Dalam bab ini
ianya menceritakan tentang apa itu pengurusan pelbagai budaya dalam kalangan
murid. Di sini juga ada menceritakan bagai mana funsi budaya dalam pendidikan
atau bagaimana perkaitan pendidikan dan budaya yang mampu memberi kesan kepada
murid-murid. seterusnya, ada juga menceritakan tentang bagaimana budaya mampu
mewujudkan keharmonian di sekolah mahupun dalam kalangan masyarakat.
No comments:
Post a Comment