Thursday, December 27, 2018

BAB 7 : PENGURUSAN SUMBER


APA ITU PENGURUSAN SUMBER
·         pengurusan merupakan proses perancangan, penyusunan, pengarahan dan pengawalan usaha-usaha ahli-ahli organisasi dan menggunakan semua sumber organisasi secara cekap dan berkesan bagi mencapai matlamat organisasi
·         sumber merupakan bahan atau tenaga yang diperlukanbagi melaksanakan sesuatu

KONSEP PUSAT SUMBER
·         Suatu tempat - yang memberikan suasana pembelajaran kendiri yang selesa.
·         Perkhidmatan - yang ditawarkan membolehkan pelanggan mendapat dan mengamal kemahiran dalam pembelajaran.
·         Koleksi bahan - yang disediakan lengkap dan kemaskini sejajar dengan perkembangan pendidikan.
·         Agen perubahan - yang dapat memupuk potensi dan minat pelanggan di bidang pembelajaran

OBJEKTIF PUSAT SUMBER
·         Kecemerlangan pendidikan
·         Penggunaan kemudahan
·         Pemupukan tabiat belajar
·         Penghasilan bahan
·         Perkhidmatan pembelajaran
·         Kemahiran maklumat
FUNGSI PUSAT SUMBER
·         Mengenal pasti dan menyediakan koleksi bahan untuk keperluan kurikulum dan ko-kurikulum
·         Berkhidmat sebagai pusat bahan dan alatan yang boleh digunakan dalam proses pembelajaran
·         Tempat pemilihan dan penilaian bahan sebelum digunakan
·         Pintu masuk maklumat dari agensi luar
·         Mendapatkan panduan mencari, mengguna, menghasil dan mempersembahkan maklumat keperluan kurikulum
·         Penggalak aktiviti membaca dan kemahiran maklumat
·         Pengembangan kemahiran pembelajaran kendiri
·         Penyedia keperluan terkini teknologi pendidikan
·         Penyedia perkhidmatan reprografi dan rakam salin


CIRI-CIRI PUSAT SUMBER YANG BERKESAN
·         Warga sekolah tahu dan kenal pengurus PSS
·         Terdapat  pelbagai aktiviti galakan penggunaan PSS
·         Perkhidmatan dan koleksi digunakan dalam proses PdPc
·         Lokasi PSS di tengah-tengah kawasan sekolah agar mudah dan cepat dikunjungi
·         Warga sekolah suka dan senang datang menggunakan PSS.
·         Warga sekolah faham peranan PSS sebagai khidmat bantu kurikulum
·         Mempunyai koleksi yang sesuai, mencukupi, terkini dan menarik

LANGKAH PEMBENTUKAN PSS BERKESAN
·         Penubuhan AJK dan pelantikan kaki tangan.
·         Rancangan pengoperasian
·         Rancangan pengurusan perkhidmatan
·         Latihan dan bengkel untuk kaki tangan (petugas)
·         Pengurusan kemudahan fizikal dan keceriaan.
·         Orientasi dan penerangan kepada pelanggan
·         Kemas kini rekod pengurusan (koleksi)
·         Promosi dan galakan penggunaan.
·         Penyemakan stok & penyediaan laporan tahunan

KOMPONEN PENGURUSAN SUMBER
·         pengurusan pusat sumber
·         pengurusan infrastruktur
·         pengurusan sumber manusia
·         pengurusan kewangan
·         pengurusan sumber pengajaran dan pembelajaran

SISTEM PENGURUSAN PUSAT SUMBER
·         susun atur pusat sumber
·         jenis pelayanan pemakai
-          pelayanan sirkulasi
-          pelayanan referensi
-          pelayanan Pendidikan pemakai
·         sistem klafikasi
·         kelengkapan fizikal buku
·         inventarisasi buku
·         belanjawan buku

BILIK-BILIK KHAS YANG DIURUSKAN PUSAT SUMBER
·         bilik tayang
·         bilik antarabangsa

SUMBER KEWANGAN PUSAT SUMBER
·         kementerian Pendidikan
·         PIBG
·         yuran khas

PENGGUNAAN PERPUSTAKAAN SECARA OPTIMUM
·         pusat sumber tidak semestinya menunggu pelajar datang berkunjung namun pusat sumber perlu bertindak supaya pelajar sering berkunjung ke pusat sumbe dan meminjam buku

KONSEP PEMBELAJARAN BERASASKAN SUMBER
·         MANUSIA BELAJAR PADA KADAR
-          11% MENDENGAR
-          83% MELIHAT

·         KEUPAYAAN MENGINGAT PADA KADAR
-          20% APA YANG DIDENGAR
-          50% APA YANG DILIHAT DAN DIDENGAR

KONSEP PEMBELAJARAN BERASASKAN SUMBER
·         KITA DENGAR DAN KITA TAHU
-          ini dapat kita lihat dalam situasi didalam kelas sebenar dimana apabila guru memberi penerangan dan kita fokus mendengar apa yang dikongsikan oleh guru maka kita akan dapat apa yang dikongsikan

·         KITA LIHAT DAN KITA FAHAM
-          jika kita teliti sesuatu perkara barulah kita akan fahami perkara tersebut

·         KITA BUAT DAN KITA INGAT
-          ini dapat kita lihat dari latihan yang sering diarahkan oleh guru setelah mempelajari sesuatu bab. ini bertujuan unuk memberi pengukuhan dan membantu pelajar lebih memahami.

CIRI-CIRI PEMBELAJARAN BERASASKAN SUMBER
·         Aktiviti pembelajaran memberi penekanan kepada sumber pendidikan.
·         Melibatkan pelajar belajar secara aktif.
·         Dengan menyajikan berbagai pendekatan tentang bahan pembelajaran, kaedah kerja dan saluran komunikasi, motivasi belajar akan dapat ditingkatkan.
·         Memberi peluang kepada pelajar belajar mengikut keupayaan.
·         Lebih fleksibel dalam penggunaan waktu dan ruang belajar.
·         Mengembangkan sikap yakin kepada diri sendiri dan melatih kemahiran belajar sepanjang hayat.

PENEKANAN PEMBELAJARAN BERASASKANN SUMBER
TUJUAN PEMBELAJARAN
Objektif pembelajaran boleh diperjelaskan melalui:
·         huraian tentang apa yang akan dipelajari
·         diskusi dan bertukar-tukar fikiran
·         kegiatan-kegiatan yang menggunakan berbagai sumber
·         kegiatan-kegiatan melalui kunjungan dan lawatan
·         kegiatan-kegiatan kreatif seperti drama, seni lukis dan muzik

RUMUSAN
Pengurusan sumber merupakan aspek penting dalam pengurusan pembelajaran kerana ia merupakan salah satu bantuan dalam system pembelajaran.



No comments:

Post a Comment