APA ITU
PENGURUSAN SUMBER
·
pengurusan
merupakan proses perancangan, penyusunan, pengarahan dan pengawalan usaha-usaha
ahli-ahli organisasi dan menggunakan semua sumber organisasi secara cekap dan
berkesan bagi mencapai matlamat organisasi
·
sumber
merupakan bahan atau tenaga yang diperlukanbagi melaksanakan sesuatu
KONSEP PUSAT SUMBER
·
Suatu
tempat - yang memberikan suasana pembelajaran kendiri yang selesa.
·
Perkhidmatan
- yang ditawarkan membolehkan pelanggan mendapat dan mengamal kemahiran dalam
pembelajaran.
·
Koleksi
bahan - yang disediakan lengkap dan kemaskini sejajar dengan perkembangan
pendidikan.
·
Agen
perubahan - yang dapat memupuk potensi dan minat pelanggan di bidang
pembelajaran
OBJEKTIF PUSAT SUMBER
·
Kecemerlangan
pendidikan
·
Penggunaan
kemudahan
·
Pemupukan
tabiat belajar
·
Penghasilan
bahan
·
Perkhidmatan
pembelajaran
·
Kemahiran
maklumat
FUNGSI PUSAT SUMBER
·
Mengenal
pasti dan menyediakan koleksi bahan untuk keperluan kurikulum dan ko-kurikulum
·
Berkhidmat
sebagai pusat bahan dan alatan yang boleh digunakan dalam proses pembelajaran
·
Tempat
pemilihan dan penilaian bahan sebelum digunakan
·
Pintu
masuk maklumat dari agensi luar
·
Mendapatkan
panduan mencari, mengguna, menghasil dan mempersembahkan maklumat keperluan
kurikulum
·
Penggalak
aktiviti membaca dan kemahiran maklumat
·
Pengembangan
kemahiran pembelajaran kendiri
·
Penyedia
keperluan terkini teknologi pendidikan
·
Penyedia
perkhidmatan reprografi dan rakam salin
CIRI-CIRI PUSAT SUMBER YANG BERKESAN
·
Warga
sekolah tahu dan kenal pengurus PSS
·
Terdapat pelbagai aktiviti galakan penggunaan PSS
·
Perkhidmatan
dan koleksi digunakan dalam proses PdPc
·
Lokasi
PSS di tengah-tengah kawasan sekolah agar mudah dan cepat dikunjungi
·
Warga
sekolah suka dan senang datang menggunakan PSS.
·
Warga
sekolah faham peranan PSS sebagai khidmat bantu kurikulum
·
Mempunyai
koleksi yang sesuai, mencukupi, terkini dan menarik
LANGKAH PEMBENTUKAN PSS BERKESAN
·
Penubuhan
AJK dan pelantikan kaki tangan.
·
Rancangan
pengoperasian
·
Rancangan
pengurusan perkhidmatan
·
Latihan
dan bengkel untuk kaki tangan (petugas)
·
Pengurusan
kemudahan fizikal dan keceriaan.
·
Orientasi
dan penerangan kepada pelanggan
·
Kemas
kini rekod pengurusan (koleksi)
·
Promosi
dan galakan penggunaan.
·
Penyemakan
stok & penyediaan laporan tahunan
KOMPONEN PENGURUSAN SUMBER
·
pengurusan
pusat sumber
·
pengurusan
infrastruktur
·
pengurusan
sumber manusia
·
pengurusan
kewangan
·
pengurusan
sumber pengajaran dan pembelajaran
SISTEM PENGURUSAN PUSAT SUMBER
·
susun
atur pusat sumber
·
jenis
pelayanan pemakai
-
pelayanan
sirkulasi
-
pelayanan
referensi
-
pelayanan
Pendidikan pemakai
·
sistem
klafikasi
·
kelengkapan
fizikal buku
·
inventarisasi
buku
·
belanjawan
buku
BILIK-BILIK KHAS YANG DIURUSKAN PUSAT SUMBER
·
bilik
tayang
·
bilik
antarabangsa
SUMBER KEWANGAN PUSAT SUMBER
·
kementerian
Pendidikan
·
PIBG
·
yuran
khas
PENGGUNAAN PERPUSTAKAAN SECARA OPTIMUM
·
pusat
sumber tidak semestinya menunggu pelajar datang berkunjung namun pusat sumber
perlu bertindak supaya pelajar sering berkunjung ke pusat sumbe dan meminjam
buku
KONSEP PEMBELAJARAN BERASASKAN SUMBER
·
MANUSIA
BELAJAR PADA KADAR
-
11%
MENDENGAR
-
83%
MELIHAT
·
KEUPAYAAN
MENGINGAT PADA KADAR
-
20%
APA YANG DIDENGAR
-
50%
APA YANG DILIHAT DAN DIDENGAR
KONSEP PEMBELAJARAN BERASASKAN SUMBER
·
KITA
DENGAR DAN KITA TAHU
-
ini
dapat kita lihat dalam situasi didalam kelas sebenar dimana apabila guru
memberi penerangan dan kita fokus mendengar apa yang dikongsikan oleh guru maka
kita akan dapat apa yang dikongsikan
·
KITA
LIHAT DAN KITA FAHAM
-
jika
kita teliti sesuatu perkara barulah kita akan fahami perkara tersebut
·
KITA
BUAT DAN KITA INGAT
-
ini
dapat kita lihat dari latihan yang sering diarahkan oleh guru setelah
mempelajari sesuatu bab. ini bertujuan unuk memberi pengukuhan dan membantu
pelajar lebih memahami.
CIRI-CIRI PEMBELAJARAN BERASASKAN SUMBER
·
Aktiviti
pembelajaran memberi penekanan kepada sumber pendidikan.
·
Melibatkan
pelajar belajar secara aktif.
·
Dengan
menyajikan berbagai pendekatan tentang bahan pembelajaran, kaedah kerja dan
saluran komunikasi, motivasi belajar akan dapat ditingkatkan.
·
Memberi
peluang kepada pelajar belajar mengikut keupayaan.
·
Lebih
fleksibel dalam penggunaan waktu dan ruang belajar.
·
Mengembangkan
sikap yakin kepada diri sendiri dan melatih kemahiran belajar sepanjang hayat.
PENEKANAN PEMBELAJARAN BERASASKANN SUMBER
TUJUAN PEMBELAJARAN
Objektif pembelajaran boleh diperjelaskan melalui:
·
huraian
tentang apa yang akan dipelajari
·
diskusi
dan bertukar-tukar fikiran
·
kegiatan-kegiatan
yang menggunakan berbagai sumber
·
kegiatan-kegiatan
melalui kunjungan dan lawatan
·
kegiatan-kegiatan
kreatif seperti drama, seni lukis dan muzik
RUMUSAN
Pengurusan sumber merupakan aspek penting dalam pengurusan
pembelajaran kerana ia merupakan salah satu bantuan dalam system pembelajaran.
No comments:
Post a Comment