Thursday, December 27, 2018

BAB 14 : PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN

KONSEP PENGAJARAN
·         aktiviti berkaitan penyebaran ilmu pengetahuan atau kemahiran tertentu
·         merangkumi aktiviti perancagan, pengelolaan, penyampaian, bimbingan dan penilaian.
·         Thomas f. green – tujuan mengajar ialah menukar tingkah laku dan kelakuan pelajar melalui pemerolehan ilmu pengetahuan atau kepercayaan baru
·         beliau berpendapat didalam proses pengajaran, aktiviti latihan atau pelaziman adalah satu usaha menukarkan tingkah laku pelajar
·         manakal, Teknik tunjuk ajar atau indoktrinasi adalah digunakan untuk menyebarkan ilmu pengetahuan dan kepercayaan baru

KEPERLUAN PERANCANGAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
·         memenuhi masa yang diperuntukan
·         menepati kehendak objektif/matlamat
·         berkesan sepanjang waktu pengajaran
·         menarik perhatian dan tidak membosankan
·         suatu pernyataan yang telah ditentukan yang perlu dicapai oleh pelajar mengikut tahap-tahap tertentu
·         melibatkan apa sahaja yang dipelajari dan dikuasai yang meliputi : pengetahuan, kemahiran, perubahan tingkah laku,perangai dan sebagaiya.
·         harus boleh diukur dan dilakukan olek pelajar setelah mengikuti sesuatu unit pengajaran dan pembelajaran

·         TERBAHAGI KEPADA 3 PERSPEKTIF

-          perspesktif guru (objektif pengajaran memberikan rangka tindakan untuk proses pengajaran yang dipertanggungjawabkan kepadanya)
-          persperktif pelajar (objek pengajaran memberi maklumat jangjaan terhadap apa yang telah dipelajari pelajar)
-          perspektif pentadbir (objektif pengajaran berfungsi untuk menyemak sama ada guru telah menjalankan proses pengajaran seperti yang tercatat dalam sukatan pelajaran dan rancangan mengajar)

OBJEKTIF PENGAJARAN
·         OBJEK IMPLISIT
-          merupakan tingkah laku yang ketara sseperti memahami, mengetahui, menghargai sesuatu yang telah diajar


·         OBJEKTIF EKSPLISIT
-          melibatkan perubahan tingkah laku yang boleh dilihaat seperti menyenarikan, menjelaskan serta memberi contoh serta menunjukkan cara yang betul terhadap apa yang telah diajarkan

BUKU REKOD MENGAJAR
Buku himpunan pelan tindakan guru sebelum mengajar. Berdasarkan SPI Bil 3/1999. Buku rekod mengajar wajib mengandungi dua perkara penting :

1.Rancangan Pelajaran Tahunan
2.Rancangan berdasarkan takwim minggu persekolahan.
   isi ringkas rancangan pengajaran  berdasarkan sukatan
   sukatan  kebangsaan

PERANCANGAN GURU SEBELUM MENGAJAR
MENTAL
-          perlu memikirkan cara yang kreatif untuk menarik minat pelajar serta perlu membuat persediaan terhadap ilmu pengajaran dan isi pelajaran untuk diajarkan kepada murid
FIZIKAL
-          memastikan kelas sebelum mula mengajar dalam keadaan teratur dan bersioh dan selesa bagi pelajar
BAHAN
-          menggunakna fasiliti dan peralatan yang disediakan dengan sebaik mungkin


KEPENTINGAN MENERANGKAN HASIL PEMBELAJARAN (LEARNING OUTCOME)
·         tidak membebankan pelajar untuk mengulangkaji pelajaran
·         pelajar lebih focus kepada yang penting sahaja
·         senarai learning outcoe yang akan keluar dalam peperiksaan

KEPENTINGAN BUKU TEKS
·         gambar rajah yang jelas
·         penerangan yang lengkap
·         mempunyai sukatan pelajaran yang ditetapkan oleh kementerian pelajaran
TEKNIK SUPAYA PELAJARAN LEBIH MENYERONOKKAN
·         mengajar menggunakan alat bantuan mengajar
·         aktiviti berkumpulan
·         memberikan peluang kepada pelajar untuk memberi pendapat dan idea

RUMUSAN

Dalam tajuk ini kita dapat mempelajari tentang bagaimana keadaan sebenar seorang guru apabila memasuki alam persekolahan. Sebagaimana yang kita ketahui juga, untuk menjadi seorang guru yang baik bukanlah mudah malah penuh dengan cabaran. Oleh itu bagi mengelakkan terjadinya isu-isu yang semakin kerap kita dengan di luar sana yang melibatkan guru. Kita perlulah membuat persediaan sebaik mungkin serta memahami apa tanggugjawab kita yang sebenar sebagai seorang guru serta perlu menjadi seorang guru yang cekap dalam menjalankan tugasnya

No comments:

Post a Comment