·
aktiviti berkaitan penyebaran ilmu
pengetahuan atau kemahiran tertentu
·
merangkumi aktiviti perancagan,
pengelolaan, penyampaian, bimbingan dan penilaian.
·
Thomas f. green – tujuan mengajar ialah menukar
tingkah laku dan kelakuan pelajar melalui pemerolehan ilmu pengetahuan atau
kepercayaan baru
·
beliau berpendapat didalam proses
pengajaran, aktiviti latihan atau pelaziman adalah satu usaha menukarkan
tingkah laku pelajar
·
manakal, Teknik tunjuk ajar atau
indoktrinasi adalah digunakan untuk menyebarkan ilmu pengetahuan dan
kepercayaan baru
KEPERLUAN PERANCANGAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
·
memenuhi masa yang diperuntukan
·
menepati kehendak objektif/matlamat
·
berkesan sepanjang waktu pengajaran
·
menarik perhatian dan tidak membosankan
·
suatu pernyataan yang telah ditentukan yang
perlu dicapai oleh pelajar mengikut tahap-tahap tertentu
·
melibatkan apa sahaja yang dipelajari dan
dikuasai yang meliputi : pengetahuan, kemahiran, perubahan tingkah
laku,perangai dan sebagaiya.
·
harus boleh diukur dan dilakukan olek
pelajar setelah mengikuti sesuatu unit pengajaran dan pembelajaran
·
TERBAHAGI KEPADA 3 PERSPEKTIF
-
perspesktif guru (objektif pengajaran
memberikan rangka tindakan untuk proses pengajaran yang dipertanggungjawabkan
kepadanya)
-
persperktif pelajar (objek pengajaran
memberi maklumat jangjaan terhadap apa yang telah dipelajari pelajar)
-
perspektif pentadbir (objektif pengajaran
berfungsi untuk menyemak sama ada guru telah menjalankan proses pengajaran
seperti yang tercatat dalam sukatan pelajaran dan rancangan mengajar)
OBJEKTIF PENGAJARAN
·
OBJEK IMPLISIT
-
merupakan tingkah laku yang ketara sseperti
memahami, mengetahui, menghargai sesuatu yang telah diajar
·
OBJEKTIF EKSPLISIT
-
melibatkan perubahan tingkah laku yang
boleh dilihaat seperti menyenarikan, menjelaskan serta memberi contoh serta
menunjukkan cara yang betul terhadap apa yang telah diajarkan
BUKU REKOD MENGAJAR
Buku
himpunan pelan tindakan guru sebelum mengajar. Berdasarkan SPI Bil 3/1999. Buku
rekod mengajar wajib mengandungi dua perkara penting :
1.Rancangan Pelajaran Tahunan
2.Rancangan berdasarkan takwim minggu persekolahan.
isi ringkas rancangan pengajaran berdasarkan sukatan
sukatan kebangsaan
PERANCANGAN GURU SEBELUM MENGAJAR
MENTAL
-
perlu memikirkan cara yang kreatif untuk
menarik minat pelajar serta perlu membuat persediaan terhadap ilmu pengajaran
dan isi pelajaran untuk diajarkan kepada murid
FIZIKAL
-
memastikan kelas sebelum mula mengajar
dalam keadaan teratur dan bersioh dan selesa bagi pelajar
BAHAN
-
menggunakna fasiliti dan peralatan yang
disediakan dengan sebaik mungkin
KEPENTINGAN MENERANGKAN HASIL PEMBELAJARAN (LEARNING OUTCOME)
·
tidak membebankan pelajar untuk
mengulangkaji pelajaran
·
pelajar lebih focus kepada yang penting sahaja
·
senarai learning outcoe yang akan keluar
dalam peperiksaan
KEPENTINGAN BUKU TEKS
·
gambar rajah yang jelas
·
penerangan yang lengkap
·
mempunyai sukatan pelajaran yang ditetapkan
oleh kementerian pelajaran
TEKNIK SUPAYA PELAJARAN LEBIH MENYERONOKKAN
·
mengajar menggunakan alat bantuan mengajar
·
aktiviti berkumpulan
·
memberikan peluang kepada pelajar untuk
memberi pendapat dan idea
RUMUSAN
Dalam tajuk ini kita dapat mempelajari
tentang bagaimana keadaan sebenar seorang guru apabila memasuki alam persekolahan.
Sebagaimana yang kita ketahui juga, untuk menjadi seorang guru yang baik
bukanlah mudah malah penuh dengan cabaran. Oleh itu bagi mengelakkan terjadinya
isu-isu yang semakin kerap kita dengan di luar sana yang melibatkan guru. Kita
perlulah membuat persediaan sebaik mungkin serta memahami apa tanggugjawab kita
yang sebenar sebagai seorang guru serta perlu menjadi seorang guru yang cekap
dalam menjalankan tugasnya
No comments:
Post a Comment