Thursday, December 27, 2018

BAB 5 : PENGURUSAN MURID

DEFINISI
Jaafar Muhammad (1998) mendefinisikan pengurusan sebagai satu proses mengagihkan input-input organisasi dengan cara perancangan, pengorganisasian, pengarahan dan pengawalanbagi tujuan untuk mengeluarkan output (perkhidmtan) yang diperlukan oleh pelanggan supaya objektif organisasi tercapai.

Menurut Azman B. Hj Adnan (Institut Aminuddin Baki) di dalam Kursus Pengurusan dan Kepimpinan menyatakan bahawa berlandaskan konsep asas pengurusan, pengurusan murid  merupakan satu proses mengendalikan sumber-sumber sama ada manusia atau fizikal dengan tujuan  untuk mencapai matlamat dan objektif pada tahap yang memuaskan. Dalam erti kata lain,pengurusan murid merupakan proses-proses yang berkaitan dengan perancangan kerja atau  program bagi murid, pengelolaan murid dan program secara berkesan, pengawalan dan penilaian prestasi murid dan program serta pemilihan cara atau kaedah yang berkesan dalam pengurusan organisasi

KONSEP PENGURUSAN MURID
Proses pengurusan murid terdiri daripada beberapa aspek :
·         Perancangan
·         Pentadbiran
·         Pengawalan atau pemulihan

INOVASI PENYIMPANAN REKOD MURID
1978 : kad 001
2005 : sistem maklumat murid (SMM)
-          Ms access
-          Stand-alone dan offline
2012 : aplikasi pangkalan data murid (APDM)
-          Online
-          Sharing dengan ibu bapa
-          Dihubungkan dengan KPM, JPN, SAPS DAN SSPBS
2015 : sistem pengurusan sekolah (SPS)
-          Modul pengurusan sekolah – EMIS
-          Modul pengurusan murid – APDM – E-KEHADIRAN & MAKKLUMAT MURID
-          Modul pengurusan guru – E- OPERASI


KAEDAH DALAM MENGURUS REKOD MURID
·         Pekeliling iktisas KPM Bil. 9/1978 : kad rekod persekolahan (PUPIL’S CUMULATIVE RECORD CARD)
·         Kad rekod persekolahan murid sekolah rendah 001R (warna kuning)
·         Kad rekod persekolahan murid sekolah menengah 001M (warna biru)
·         Kad ini hendaklah digunakan untuk setiap murid sehingga tamat perseolahan
·         Perlu dikemaskini dari semasa ke semasa oleh guru kelas dan perlu disiapkan selewat-lewatnya minggu ke-2 januari

KANDUNAN KAD 001
·         Rekod peribadi
·         Keputusan peperiksaan
·         Bantuan persekolahan
·         Minat/kecenderungan
·         Rekod kesihatan
·         Rekod penyakit kronik

SISTEM MAKLUMAT MURID BERKOMPUTER
·         Diperkenalkan pada tahun 2000
·         Mengandungi maklumat senarai rekod kesihatan murid, rekod rancangan makanan tambahan, rekod skim pinjaman buku teks, rekod kedatangan harian dan kemudahan mendaftar untuk murid
·         Dikenali sebagai sistem maklumat murid

PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH
·         Pentaksiran berasaskan sekolah dikendalikan oleh pihak sekolah dan pentaksiran dilaksanakan oleh guru-guru matapelajaran secara berterusan dalam proses pengajaran dn pembelajaran.
·         Pentaksiran berasaskan sekolah perlu dirancang, diskor dan dilaporkan secara terancang mengikut prosedur yang ditetapkan oleh Lembaga peperiksaan malaysa agar dapat meningkatkan keboleh percayaan dan kesahihan skor pentaksiran yang dilaksanakan

E-PANTAU
·         Tujuan sistem ini dilaksanakan adalah untuk memantau prestasi peperiksaan bulanan di sekolah-sekolah
·         Bebanan guru untuk membuat analisis tahap pencapaian murid dalam ujian dan peperiksaan dapat diringankan
·         Sistem ini juga membolehkan sekolah-sekolah menentukan take-off value (TOV) setiap murid sebelum melaksanakan expected target result (ETR)

SISTEM LAPORAN ADAB BELAJAR
·         Sistem laporan adab belajar mula dilaksanakan disekolah pada bulan januari 2004 ekoran daripada cadangan dari piak kementerian Pendidikan 2003
·         Untuk menilai murid bukan sahaja dari segi pencapaian akademik malah mereka perlu dinilai secara keseluruhan iaitu merangkumi aspek perkembangan emosi dan tingkah laku
·         Sebagai medium untuk melaporkan dengan lebih komprehensif berdasarkan penilaian yang dilakukan secara menyeluruh terhadap setiap murid.penilaian ini dilakukan oleh guru kelas dan guru mata pelajaran.

PERANAN GURU DALAM MELAKSANAKAN PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH
·         Mempersiapkan diri mereka dengan ilmu pengetahuan terlebih dahulu seperti menyertai kursus, mesyuarat atau seminar yang berkaitan dengan pentaksiran berasaskan sekolah yang diadakan oleh jabatan pelajaran negeri.
KEPENTINGAN MENGURUS REKOD MURID DI SEKOLAH
·         Dapat membantu guru dalam membuat keputusan tentang pengurusan bilik darjah
·         Menggunakan kelemahan dan kekuatan pelajar untuk mempertingkatkan dan memperkasakan kaedah pengajaran
·         Membantu guru menentukan aktiviti atau pengalaman yang sesuai dengan minat murid

PERANAN GURU KELAS
·         Mengisi dan mengemas kini maklumat murid, ibu bapa dan penjaga
·         Memastikan murid keluar masuk sekolah dikemaskini
·         Menyemak dan membetulkan ralat
·         Melaporkan kehadiran harian murid kepada penoling kanan HEM dan pembantu tadbir

PERANAN GURU DATA
·         Membantu mengumpul, mengunci masuk data, memproses, menyimpan, mencetak, menghantar maklumat mengikut kaedah yang ditetapkan oleh KPM dalam pengurusan data/modul dalam sistem pengurusan sekolah

PERBEZAAN MURID
1.      PERBEZAAN PERKEMBANGAN MENTAL
2.      PERBEZAAN SIKAP DAN MINAT
3.      PERBEZAAN KADAR PERTUMBUHAN FIZIKAL
4.      PERBEZAAN STATUS SOSIOEKONOMI
5.      PERBEZAAN JANTINA
6.      PERBEZAAN DALAM DIRI INDIVIDU

KESEDIAAN MURID UNTUK BELAJAR
DEFINISI
·         Kesediaan dalamindividu yang bersedia dan berupaya untuk mempelajari sesuatu dengan tujuan memperolehi pengalaman pembelajaran yang baru
·         Apa jua perkara yang dapat disampaikan secara berkesan kepada kanak-kanak pada bila-bila peringkat perkembangannya (brunner1966)
·         Piaget (1966) menyatakan kesediaan belajar dengan peringkat perkembangan kognitif kanak-kanak.

JENIS KESEDIAAN BELAJAR
·         KESEDIAAN KOGNITIF
-Berkaitan dengan peringkat perkembangan intelek seperti berfikir, menaakul, menganalisis, mesintesis dan menilai

·         KESEDIAAN AFEKTIF
-merujuk kepada sikap, keinginan, semangat , ketekunan, perasaan dan minat dalam melaksanakan aktiviti pembelajaran

·         KESEDIAAN PSIKOMOTOR
-merujuk kepada potensi atau kematangan fizikal dan kesediaan untuk melakukan  proses pembelajaran yang baru

PENGARUH KESEDIAAN BELAJAR
·         MOTIVASI DALAMAN
·         KEMAHIRAN ASAS DAN PENGALAMAN
·         MINAT DAN SIKAP
·         KEMATANGAN

RUMUSAN
Dalam bab ini kita dapat mempelajari mengenai sistem rekod murid tentang sejak bila diwujudkan dan bagaiman penggunaan serta cara menguruskannya. Kita juga dapat memahami tentang kesediaan seseorang pelajar untuk belajar dan kerana itulah guru perlu prihatin dan peka dengan keadaan pelajarnya supaya mudah untuk membantu pelajar tersebut kembali focus ketika didalam kelas.





No comments:

Post a Comment