DEFINISI
Jaafar Muhammad (1998) mendefinisikan
pengurusan sebagai satu proses mengagihkan input-input organisasi dengan cara
perancangan, pengorganisasian, pengarahan dan pengawalanbagi tujuan untuk
mengeluarkan output (perkhidmtan) yang diperlukan oleh pelanggan supaya objektif
organisasi tercapai.
Menurut Azman B. Hj Adnan (Institut
Aminuddin Baki) di dalam Kursus Pengurusan dan Kepimpinan menyatakan bahawa
berlandaskan konsep asas pengurusan, pengurusan murid merupakan satu proses mengendalikan
sumber-sumber sama ada manusia atau fizikal dengan tujuan untuk mencapai matlamat dan objektif pada
tahap yang memuaskan. Dalam erti kata lain,pengurusan murid merupakan
proses-proses yang berkaitan dengan perancangan kerja atau program bagi murid, pengelolaan murid dan
program secara berkesan, pengawalan dan penilaian prestasi murid dan program
serta pemilihan cara atau kaedah yang berkesan dalam pengurusan organisasi
KONSEP PENGURUSAN MURID
Proses pengurusan murid terdiri daripada
beberapa aspek :
·
Perancangan
·
Pentadbiran
·
Pengawalan atau pemulihan
INOVASI PENYIMPANAN REKOD MURID
1978 : kad 001
2005 : sistem maklumat murid (SMM)
-
Ms access
-
Stand-alone dan offline
2012 : aplikasi pangkalan data murid (APDM)
-
Online
-
Sharing dengan ibu bapa
-
Dihubungkan dengan KPM, JPN, SAPS DAN SSPBS
2015 : sistem pengurusan sekolah (SPS)
-
Modul pengurusan sekolah – EMIS
-
Modul pengurusan murid – APDM – E-KEHADIRAN
& MAKKLUMAT MURID
-
Modul pengurusan guru – E- OPERASI
KAEDAH DALAM MENGURUS REKOD MURID
·
Pekeliling iktisas KPM Bil. 9/1978 : kad
rekod persekolahan (PUPIL’S CUMULATIVE RECORD CARD)
·
Kad rekod persekolahan murid sekolah rendah
001R (warna kuning)
·
Kad rekod persekolahan murid sekolah
menengah 001M (warna biru)
·
Kad ini hendaklah digunakan untuk setiap
murid sehingga tamat perseolahan
·
Perlu dikemaskini dari semasa ke semasa
oleh guru kelas dan perlu disiapkan selewat-lewatnya minggu ke-2 januari
KANDUNAN KAD 001
·
Rekod peribadi
·
Keputusan peperiksaan
·
Bantuan persekolahan
·
Minat/kecenderungan
·
Rekod kesihatan
·
Rekod penyakit kronik
SISTEM MAKLUMAT MURID BERKOMPUTER
·
Diperkenalkan pada tahun 2000
·
Mengandungi maklumat senarai rekod
kesihatan murid, rekod rancangan makanan tambahan, rekod skim pinjaman buku
teks, rekod kedatangan harian dan kemudahan mendaftar untuk murid
·
Dikenali sebagai sistem maklumat murid
PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH
·
Pentaksiran berasaskan sekolah dikendalikan
oleh pihak sekolah dan pentaksiran dilaksanakan oleh guru-guru matapelajaran
secara berterusan dalam proses pengajaran dn pembelajaran.
·
Pentaksiran berasaskan sekolah perlu
dirancang, diskor dan dilaporkan secara terancang mengikut prosedur yang
ditetapkan oleh Lembaga peperiksaan malaysa agar dapat meningkatkan keboleh
percayaan dan kesahihan skor pentaksiran yang dilaksanakan
E-PANTAU
·
Tujuan sistem ini dilaksanakan adalah untuk
memantau prestasi peperiksaan bulanan di sekolah-sekolah
·
Bebanan guru untuk membuat analisis tahap
pencapaian murid dalam ujian dan peperiksaan dapat diringankan
·
Sistem ini juga membolehkan sekolah-sekolah
menentukan take-off value (TOV) setiap murid sebelum melaksanakan expected
target result (ETR)
SISTEM LAPORAN ADAB BELAJAR
·
Sistem laporan adab belajar mula
dilaksanakan disekolah pada bulan januari 2004 ekoran daripada cadangan dari
piak kementerian Pendidikan 2003
·
Untuk menilai murid bukan sahaja dari segi
pencapaian akademik malah mereka perlu dinilai secara keseluruhan iaitu
merangkumi aspek perkembangan emosi dan tingkah laku
·
Sebagai medium untuk melaporkan dengan lebih
komprehensif berdasarkan penilaian yang dilakukan secara menyeluruh terhadap
setiap murid.penilaian ini dilakukan oleh guru kelas dan guru mata pelajaran.
PERANAN GURU DALAM MELAKSANAKAN PENTAKSIRAN
BERASASKAN SEKOLAH
·
Mempersiapkan diri mereka dengan ilmu
pengetahuan terlebih dahulu seperti menyertai kursus, mesyuarat atau seminar
yang berkaitan dengan pentaksiran berasaskan sekolah yang diadakan oleh jabatan
pelajaran negeri.
KEPENTINGAN MENGURUS REKOD MURID DI SEKOLAH
·
Dapat membantu guru dalam membuat keputusan
tentang pengurusan bilik darjah
·
Menggunakan kelemahan dan kekuatan pelajar
untuk mempertingkatkan dan memperkasakan kaedah pengajaran
·
Membantu guru menentukan aktiviti atau
pengalaman yang sesuai dengan minat murid
PERANAN GURU KELAS
·
Mengisi dan mengemas kini maklumat murid,
ibu bapa dan penjaga
·
Memastikan murid keluar masuk sekolah
dikemaskini
·
Menyemak dan membetulkan ralat
·
Melaporkan kehadiran harian murid kepada
penoling kanan HEM dan pembantu tadbir
PERANAN GURU DATA
·
Membantu mengumpul, mengunci masuk data,
memproses, menyimpan, mencetak, menghantar maklumat mengikut kaedah yang
ditetapkan oleh KPM dalam pengurusan data/modul dalam sistem pengurusan sekolah
PERBEZAAN MURID
1. PERBEZAAN
PERKEMBANGAN MENTAL
2. PERBEZAAN
SIKAP DAN MINAT
3. PERBEZAAN
KADAR PERTUMBUHAN FIZIKAL
4. PERBEZAAN
STATUS SOSIOEKONOMI
5. PERBEZAAN
JANTINA
6. PERBEZAAN
DALAM DIRI INDIVIDU
KESEDIAAN MURID UNTUK BELAJAR
DEFINISI
·
Kesediaan dalamindividu yang bersedia dan
berupaya untuk mempelajari sesuatu dengan tujuan memperolehi pengalaman
pembelajaran yang baru
·
Apa jua perkara yang dapat disampaikan
secara berkesan kepada kanak-kanak pada bila-bila peringkat perkembangannya
(brunner1966)
·
Piaget (1966) menyatakan kesediaan belajar
dengan peringkat perkembangan kognitif kanak-kanak.
JENIS KESEDIAAN BELAJAR
·
KESEDIAAN KOGNITIF
-Berkaitan dengan peringkat perkembangan
intelek seperti berfikir, menaakul, menganalisis, mesintesis dan menilai
·
KESEDIAAN AFEKTIF
-merujuk kepada sikap, keinginan, semangat ,
ketekunan, perasaan dan minat dalam melaksanakan aktiviti pembelajaran
·
KESEDIAAN PSIKOMOTOR
-merujuk kepada potensi atau kematangan
fizikal dan kesediaan untuk melakukan
proses pembelajaran yang baru
PENGARUH KESEDIAAN BELAJAR
·
MOTIVASI DALAMAN
·
KEMAHIRAN ASAS DAN PENGALAMAN
·
MINAT DAN SIKAP
·
KEMATANGAN
RUMUSAN
Dalam bab ini kita dapat mempelajari
mengenai sistem rekod murid tentang sejak bila diwujudkan dan bagaiman
penggunaan serta cara menguruskannya. Kita juga dapat memahami tentang kesediaan
seseorang pelajar untuk belajar dan kerana itulah guru perlu prihatin dan peka
dengan keadaan pelajarnya supaya mudah untuk membantu pelajar tersebut kembali
focus ketika didalam kelas.
No comments:
Post a Comment