PENGENALAN
sekolah merupakan penyebaran maklumat dan
ilmu pengetahuan
persekitaran sekolah pula merujuk kepada
kawasan sekeliling sesuatu tempat yang membawa masyarakat yang tinggal
berhampiran dengan sesebuah sekolah
sekolah berfungsi untuk mencapai objektif
dan matlamat sosial bagi melahirkan manusia yang cemerlang dari segi keilmuan
tetapi juga membentuk manusia yang bersahsiah baik serta memahami
tanggungjawabnya selari dengan falsafah Pendidikan kebangsaan
PERSEKITARAN FIZIKAL
·
susunan dan reka bentuk fizikal
·
sumber bahan pembelajaran
·
pencahayaan
·
ruang atau sudut pembelajaran
·
pengudaraan
·
perabot
·
kebersihan
PERSEKITARAN
PSIKOSOSIAL
·
suasana selesa dan mesra
·
suasana yang merangsang pembelajaran
·
menggalakkan pembelajaran koperatif
·
bebas daripada ancaman dan bahaya fizikal
·
memberi peluang yang sama kepada semua
murid
CIRI-CIRI
IKLIM KELAS YANG KONDUSIF
·
hubungan saling menghormati antara guru
dengan para pelajarnya
·
kesukarelaan pelajaran-pelajaran menerima aspirasi
dan peraturan kelas yang diaturkan oleh pihak pentadbiran sekolah
·
perasaan kekitaan yang timbul di antara
para pelajar dan guru-guru sebagai sebuah keluarga yang mesra dan bahagia
HUBUNGAN SEKOLAH DENGAN MASYARAKAT
·
sekolah merupakan satu sistem sosial yang
tersendiri dan menjadi agen perubahan kepada masyarakat dan persekitaran
·
sekolah memberi peluang kepada manusia
khasnya generasi muda untuk menguasai pelbagai ilmu pengetahuan dan kemahiran
·
sekolah mementingkan perkembangan dan
perubahan tingkah laku pelajar mengikut aliran dan kehendak masyarakat
·
sekolah sebagai sesebuah organisasi yang
dinamik, terbuka dan komplek serta mewujudkan hubungan saling bergantung dengan
pihak luar
PERANAN SEKOLAH KEPADA MASYARAKAT
·
sekolah melibatkan proses sosiolisasi
dimana kanak-kanak belajar tentang perlakuan masyarakatnya dan menjadikan
perlakuan ini sebahagian daripada tingkah laku mereka
·
Pendidikan dianggap sebagai satu proses
membentuk manusia yang sanggup berfikir secara dan kritis. latihan pula dilihat
sevagai memberi kemahiran teknikal dan psikomotor
·
persekolahan yang berorganisasi memainkan
peranan dalam mengekalkan corak kehidupan dan budaya ilmu yang dianggap sesuai
dalam norma masyarakat
PERANAN IBU BAPA
·
ibu bapa dan sekolah membina jaringan
hubungan melalui bantuan dana dan kepakaran
·
membantu membanteras masalah gejala sosial
di dalam atau di luar sekolah
·
menghadiri jemputan sekolah untuk memberi
motivasi dan sokongan kepada guru-guru dan murid-murid
HUBUNGAN SEKOLAH & IBU BAPA (PIBG)
·
mewujudkan muafakat antyara ibu bapa dan
guru
·
membantu dalam memajukan perkembangan murid
·
menjaga kebajikan murid
·
menambah sumber kewangan sekolah
·
meningkatkan keceriaan premis sekolah
·
menjayakan aktiviti dan program pendidikan
KERJASAMA ANTARA SEKOLAH DAN MASYARAKAT
·
sekolah memberi perkhidmatan kepada
masyarakat melalui pasukan pakaian seragam serta tenaga guru dan pelajar ketika
menganjurkan sesuatu aktiviti dari masa ke masa
·
kemudahan seperti dewan, padang dan
gelanggang juga boleh dipinjamkan untuk kegunaan bersama
·
masyarakat boleh menyalurkan derma dan
bantuan untuk projek dan pembangunan sekolah
·
kem latihan, pusat kajian dan penyelidikan
serta muzium boleh dijadikan sebagai tempat lawatan sambal belajar untuk
pelajar
CABARAN-CABARAN YANG DIHADAPI
·
masalah buku teks, prasarana tidak lengkap,
pembayaran yuran dan pembelian buku kerja tambahan yang dianggap membebankan
ibu bapa
·
sikap ibu bapa yang menyerahkan tugas
mendidik sepenuhnya kepada guru
·
apabila anak mereka terlibat dengan gejala
sosial, ibu bapa dengan mudah menunding jari kearah guru dan pihak sekolah
·
ibu bapa yang cepat melatah dan mengambil
tindakan guaman apabila pihak sekolah mengambil tindakan disiplin terhadap
anak-anak mereka.
INSTITUSI MASYARAKAT ATAU PIHAK LUAR
·
masyarakat merupakan institusi tidak formal
yang mempengaruhi Pendidikan seseorang pelajar
·
kerjasama erat antara sekolah dengan
komuniti luar membantu mencapai kecemerlangan sekolah khususnya para pelajar
dan organisasi guru
RUMUSAN
sekolah dan persekitarannya merupakan aspek
yang sangat penting dalam membantu pelajar untuk lebih fokus dalam pelajaran. hubungan
antara sekolah dan masyarakat serta hubungan antara guru dan ibu bapa pula
dapat membantu mencapai matlamat sekolah malah pelajar juga turut mendapat
faedah yang sangat berguna iaitu peningkatan daripada aspek jasmani, emosi,
rohani dan intelektual (JERI)
No comments:
Post a Comment