DEFINISI BIMBINGAN
Bimbingan adalah satu proses membantu
individu atau kelompok pada bila-bila masa untuk mengembangkan kapasiti mereka
agar dapat membuat pilihan yang bijak dari aspek peribadi, sosial, akademik,
kerjaya dan sebagainya semi masyarakat amnya dan individu khasnya.
Bimbingan juga adalah proses untuk membantu
individu memahami dirinya dan dunia sekelilingnya supaya ia boleh menggunakan
kebolehan, keupayaa dan bakat yang ada dengan sepenuhnya.
Bimbingan adalah merupakan bantuan atau
pertolongan yang diberi kepada pelajar-pelajar biasa atau yang normal yang
mengalami P&P mental, sosial, intelek, fizikal, emosi, kejiwaan dan
kerohanian. Bimbingan juga merupakan proses pembentukan maklumat dan nilai
individu itu sehingga dia sapat menentukan tindakan yang wajar di ambil pada
masa sekarang dan pada masa hadapan.
KONSEP KAUNSELING
Kaunseling merupakan proses untuk membantu
perhubungan berdasarkan prinsip-prinsip psikologi yang dilaksanakan oleh kaunselor
berdaftar mengikut kod etika kaunseling untuk mencapai suatu perubahan.
Kemajuan dan penyesuaian yang holistik, baik dan sukarela pada diri klien
supaya perubahan, kemajuan dan penyesuaian itu akan berterusan sepanjang hayat
klien. Menurut Persatuan Kaunseling amerika pula, kaunseling merujuk kepada
aplikasi prinsip-prinsip kesihatan mental, psikologi atau perkembangan manusia
serta strategi intervensi kognitif, afektif atau tingkah laku bagi menangani
isu-isu yang berkaitan dengan pertumbuhan peribadi, perkembangan kerjaya atau
patologi.
FALSAFAH PERKHIDMATAN BIMBINGAN &
KAUNSELING
Bahawasanya setiap pelajar mempunyai
potensi yang boleh digembelingkan secara optimum menerusi pengurusan menyeluruh
perkhidmatan bimbingan dan kaunseling yang cekap, berkesan dan beretika dengan
berteraskan sumber dalaman dan luaran bagi melahirkan murid yang seimbang dalam
aspek intelek, jasmani, emosi dan rohani serta beriman dan beramal soleh


BIMBINGAN :
-
proses membantu individu membuat keputusan
yang akan memberi kesan kepada kehidupan mereka
PENASIHATAN
:
-
proses menasihati individu atau kumpulan
-
Kehendak kepada kebaikan kepada orang yang
memberi nasihat
MENTORING
-
Proses memberi bimbingan, sokongan dan
bantuan secara profesional (terlatih dan beretika, berkemahiran dan sistematik)
dalam menghadapi krisis hidup dan pembangunan diri individu
-
Proses ini melibatkan : mentor dan mentee
PERBEZAAN
ANTARA PENASIHATAN DAN KAUNSELING
PENASIHATAN
|
KAUNSELING
|
Focus kepada permasalahan yang dihadapi
|
Focus kepada individu bermasalah
|
Boleh dilakukan oleh sesiapa sahaja
|
Dilaksanakan oleh individu yang dilatih khusus dalam bidang kaunseling
|
Masa yang singkat
|
Lebih banyak masa diperlukan
|
Tindakan tidak dipantau oleh penasihat
|
Tindakan dipantau secara berterusan
|
JENIS-JENIS KAUNSELING
- Kaunseling
Individu
- Kaunseling
Kelompok
·
Kaunseling Akademik
-
Menyediakan kaunseling bagi menolong murid
memilih mata pelajaran sejajar dengan minat, keupayaan dan percapaian
·
Kaunseling Kerjaya
-
Menolong murid-murid menyelesaikan masalah
pemilihan kerjaya
-
Memberikan kesedaran dan ingatan kepada
murid-murid bahawa perancangan kerjaya perlu dibuat daripada awal lagi.
·
Kaunseling Peribadi
-
Kefahaman kendiri, iaitu membantu
murid-murid secara individu untuk memperolehi maklumat dan membentuk sikap
celik akal dan nilai yang sejajar dengan kehendak-kehendak masyarakat
-
Menolong individu membuat keputusan yang
waras serta bijaksana
·
Kaunseling Kelompok
-
Kelompok boleh didefinisikan sebagai
pengumpulan beberapa orang individu yang berinteraksi serta mempunyai
perhubungan psikologi di antara satu sama lain.
-
Menurut Ohlsen M. M. (1997), pula
menyatakan bahawa kaunseling kelompok
merupakan suatu perhubungan unik di mana klien berasa selamat untuk mebincang
apa yang membimbangkan mereka serta untuk mengenal pasti tingkah laku baru yang
diingini, mengamalkan kemahiran-kemahiran antara individu yang asas dan
melakukan tingkah laku yang baru.
Tujuan KAUNSELING :
·
Menyelesaikan masalah jangka pendek
·
Mendapat celik akal
·
Tingkah laku positif
·
Mencapai kebebasan psikologi
·
Bertindak logik
·
Perkembangan optimum
·
Penyelesaian
·
Mewujudkan perhubungan sihat
Fungsi Bimbingan :
·
Memahami
·
Preventif
·
Pengembangan
·
Penyembuhan
·
Penyaluran
·
Penyesuaian
·
Penambahbaikan
·
Pemeliharaan
Fungsi kaunseling :
·
Celik akal
·
Memberi maklumat
·
Mengatasi konflik
·
Membuat keputusan
·
Memberi sokongan
Etika Kaunseling
-
Satu tatasusila atau peraturan yang perlu
dipatuhi oleh seseorang kaunselor dalam memberi pertolongan kepada individu
lain untuk mendapatkan kesedaran diri dan dapat bertindak balas dengan
persekitarannya. Ianya juga merupakan satu peraturan yang harus dilaksanakan
oleh seorang kaunselor demi menjaga hak-hak klien.
Secara amnya etika kaunseling merangkumi 3 ciri utama :
a)
Menggariskan satu bentuk peraturan kepada ahlinya untuk bertindak mengikut
lunas-lunas dan peruntukan sistem yang dibenarkan
b) Satu
manual kerja atau prosedur tugas yang memberikan penerangan ringkas berkaitan
proses tingkah laku yang perlu dilaksanakan oleh ahli-ahlinya.
c)
Mengandungi nilai-nilai murni didalamnya dimana ia bermaksud segala peraturan
yang diperoleh adalah untuk memberikan kebaikan dan keadilan yang maksimum
kepada kaunselor dan klien (Nordin,2000).
KATEGORI TEORI
·
TEORI PSIKOANALITIK
-
dipelopori oleh Sigmund freud
-
menerangkan dimana akal manusia terbahagi
kepada 3 iaitu
1. persepsi
sedar
2. pra sedar
3. tidak sedar
-
individu normal menikmati hidup dengan
kasih saying dan bekerja
·
TEORI INDIVIDU
-
dipelopori oleh Alfred adler
-
menyatakan manusia bermasalah kerana
mempunyai andaian yang salah, matlamat yang silap dan rasa rendah diri
JENIS DAN CIRI PENASIHATAN
BIMBINGAN
-
proses menolong individu memaham diri dan
dunia mereka
-
memberi focus kepada potensi seseorang
individu
PENASIHATAN
-
memfokuskan kepada permasalahan yang
dihadapi
-
menjurus kepada bentuk arahan atau suruhan
-
strategi yang paling tepat untuk
menyelesaikan masalah
RUNDINGAN
-
myrick 2001, terdapat 3 jenis rundingan
iaitu rundingan krisis, rundingan pemulihan dan rundingan perkembangan
-
Dougherty 2000, perundingan adalha hubungan
menolong menolong yang professional dengan individua atau kelompok dalam
pelbagai setting tentang persoalan kerja terkini
-
terbahagi kepada 2 iaitu secara individu
dan secara kelompok
MENTORING
-
proses menolong yang berlaku antara
individu yang berpengalaman dalam satu aspek dengan individu yang lebih muda
dalam aspek berkenaan utuk mencapai objektif yang telah digariskan
-
kemudahan yang diberikan kepada pelajar
dalam menguruskan kehidupan mereka di sekolah
PRINSIP PENASIHATAN MURID
·
Peluang perkhidmatan
·
Tanggungjawab bersam
·
Kaunselor yang bertauliah
·
Merancang tindakan susulan
STRATEGI DAN TEKNIK
·
Teknik berasakan pendekatan afektif
-
kerusi kosong dan Teknik raptai
·
Teknik berasaskan pendekatan behavioral
-
latihan bertenang melalui maklum balas
biologi, hypnosis meditasi, program pengurusan kendiri
·
Teknik berasaskan pendekatan kognitif
-
mempertikai, membahas, mencabar mengajar
dan menjelaskan
MANFAAT
·
Pencapaian akademik
-
bimbingan dalam membuat perancangan
Pendidikan
-
memberi kesedaran tentang kepentingan
akademik dalam kehidupan
·
Mengatasi kemerosotan displin
-
mendekatkan diri dengan pelajar
·
Pemilihan bidang pengajian
-
guru bertindak sebagai sumber rujukan yang
boleh dipercayai
-
pelajar mudah mendapatkan maklumat yang
diperlukan
-
meningktkan keyakinan pelajar terhadap bidang
yang akan dipilih
-
guru memberi pendapat yang bernas kepada
pelajar
·
Keperluan khas pelajar
-
guru sebagai tempat mengadu dan
mendapatkanbantuan kebajikan
·
Psikososial
-
guru membimbing pelajar untuk mencapai
beberapa kemahiran
-
memudahkan mereka memahami dan menghormati
diri sendiri dan orang lain
-
contoh kemahiran : pengetahuan dan
kemahiran perhubungan dan komunikasi interpersonal
KESAN-KESAN JIKA SISTEM PENASIHATAN TIDAK DIJALANKAN
·
kemerosotan akademik pelajar
·
kemerosotan disiplin pelajar
·
sekolah dianggap tidak lengkap
·
tidak ada sokongna dalam akademik atau
bukan akademik
CARA MENGATASI DAN MEMPERBAIKI KELEMAHAN
·
menyusun semula pentadbiran penasihatan
atau kaunseling
·
keupayaan menguruskan emosi dalam kalangan
penasihat
·
penapisan atau penyaringan untuk menentukan
mentor
·
penilaian yang menjurus kepada keberkesanan
keseluruhan program
RUMUSAN
Bimbingan, penasihatan dan mentoring
merupakan kaedah-kaedah yang boleh digunakan untuk mebantu murid-murid dalam
aspek pembelajaran dalam kehidupan. Langkah yang berbeza ini bertepatan kerana
setiap individu mempunyai masalah konflik dan matlamat tersendiri. Cara
pendekatan yang berbeza ke atas setiap murid harus diwujudkan agar mereka menyedari
kewujudan pihak lain yang mengambil berat tentang diri mereka.
No comments:
Post a Comment