MAKSUD DISPLIN
Menurut Kamus Dewan, disiplin merujuk
kepada latihan pemikiran dan kelakuan supayaboleh mengawal diri sendiri dan
patuh pada tatatertib. (DBP, 2002 : 308)
Mok Soon Sang (1995) pula menyatakan pada
peringkat sekolah, disiplin adalahperaturan-pertauran yang dikenakan ke atas
pelajar-pelajar dengan tujuan mengawaltingkah laku mereka melalui hukuman atau
ganjaran.
Laporan Jawatankuasa Kabinet 1979,
menjelaskan disiplin bermaknakesanggupan seseorang untuk melakukan sesuatu
dengan tertib, menghormati hakorang lain, mengamalkan tingkah laku yang baik
dan tidak mengganggu kepentinganorang lain. (Abdullah Sani, 2006 : 1
MATLAMAT DISIPLIN
Menjadikan pelajar manusia yang dapat
memimpin diri sendiri dalam hidupnya di masa hadapan. Disipin juga penting
untuk mewujudkan masyarakat malaysia yang bertatasusila, bersatu padu,
demokratik, adil, liberal dan progresif. Seterusnya disiplin bertujuan bagi
melahirkan individu yang kreatif serta mempunyai kesedaran harga diri dalam
masyarakat yang bergerak kearah kemajuan.
PRINSIP ASAS DISIPLIN
·
keadilan dan kesamarataan
·
pertimbangan minat dan keperluan pelajar
·
kebebasan yang tertakluk kepada
undang-undang
·
amalan menghormati individu lain
·
perhubungan sihat sesame manusia untuk
kehidupan yang harmonis
·
perpaduan masyarakat dan negara
FAKTOR YANG MEMPENGARUHI DISIPLIN
·
Asuhan dan didikan dirumah dan sekolah
·
Tingkah laku rakan sebaya
·
Suasana dan persekitaran
·
Latarbelakang keluarga
·
Organisasi sekolah
·
Cita-cita
CIRI-CIRI DISIPLIN YANG BAIK
·
Memahami dan mematuhi peraturan
·
Menepati masa
·
Rajin dan berdaya usaha
·
Jujur dan ikhlas
·
Sentiasa bersedia berkhidmat dan
bekerjasama
·
Berbudi bahasa, bersopan santun dan
berdiplomasi
·
Bersih, cekap dan amanah
·
Menghormati orang lain
JENIS-JENIS DISPLIN DI SEKOLAH
1. DISPLIN
ARAHAN GURU
-
guru mewujudkan struktur serta mewajibkan
pelajar mematuhi peraturan
-
kawalan dan arahan daripada guru
-
keselamatan dan kestabilan timbul daripada
struktur yang dibentuk
2. DISPLIN
ARAHAN KERJA
-
diwujudkan oleh tugasan yang perlu
disiapkan
-
berlandaskan motivasi positif
-
menganggap kerja itu penting
3. DISIPLIN
ARAHAN KUMPULAN
-
diwujudkan oleh pengaruh rakan sebaya
-
kawalan daripada rakan sebaya
-
mematuhi norma atau nilai kumpulan
4. DISPLIN
ARAHAN DIRI
-
wujud akibat motivasi diri yang tinggi
-
kelayakkan penting untuk mendapat kebebasan
-
seharusnya berupaya untuk membuat kompromi
dengan harapan masyarakat
KEPENTINGAN DISIPLIN DI SEKOLAH
·
Keselamatan warga sekolah terjamin.
·
Pengajaran berjalan secara licin
danteratur.
·
Pembelajaran berlangsung dalam
suasanatenang serta teratur.
·
Keberkesanan pengajaran-pembelajaranakan
dapat ditingkatkan.
·
Murid-murid menjadi lebih produktif.
·
Kemalangan yang berlaku dapatdikurangkan.
·
Segala tugasan dapat disiapkan dalamtempoh
masa yang singkat.
KONSEP MENJALANKAN KUASA DISIPLIN
1. PIHAK
BERKUASA DISPLIN
·
Seksyen 116 Ordinan Pelajaran 1957,kuasa
diberikan oleh Yang Di-pertuanagong kepada Menteri
·
Menteri membuat peraturan yangdinamakan
Peraturan-Peraturan Pelajaran(Disiplin Sekolah),1959
·
Guru Besar/Pengetua bertanggungjawabke atas
disiplin sekolah. Kuasa ke atasguru dan pelajar diberikan
·
Peraturan 4 & 5,
Peraturan-peraturanpelajaran (Disiplin Sekolah) 1959
2. KUASA GURU
BESAR/PENGETUA
·
Menggubal dasar disiplin sekolah
mengikutkesesuaian sekolah
·
Buku Peraturan Disiplin Sekolah
diwujudkandan menjadi panduan ketika menjalankanhukuman-hukuman
·
Membentuk Jawatan Kuasa disiplin di sekolah
·
Menurunkan kuasa disiplin dan
kuasamenjalankan hukuman kepada guru-guru lain
·
Mematuhi perintah apabila ada
perintahbertulis daripada Pendaftar/Pendaftar Besar
3. PERATURAN
YANG HARUS DIPATUHI DALAM MENJALANKAN KUASA DISIPLIN
·
Kuasa dan budi bicara diberikan
·
Mengamalkan keadilan
·
Peruntukan yang dinyatakan dalamperaturan
dipatuhi
·
‘natural justice’ diperhatikan
·
Hak untuk dibicarakan
·
Dakwaan dan tuduhan dimaklumkan
·
Hukuman dijatuhkan selepas pembelaan
·
Peluang membuat rayuan dan didengari
4. LANGKAH-LANGKAH
YANG HARUS DIAMBIL
·
Terima aduan, pastikan kebenaran
aduan,siasatan awal dan pastikan kes itu bersabit
·
Beri peluang kepada pelajar untukmenafikan
dakwaan/tuduhan dan membeladiri
·
Cadangkan hukuman
5. MEMBUAT
KEPUTUSAN
·
Bebaskan pelajar jika tuduhan tidak
adabukti dan tindakan selanjutnya adalah tidakperlu
·
Pelajar mengaku bersalah atau
didapatibersalah maka hukuman perlu dikenakan diatas kesalahan tersebut
·
Hukuman mestilah adil
·
Rekod disiplin
ASPEK-ASPEK DISIPLIN DI SEKOLAH
Perbuatan Yang Dilarang Secara Tidak Nyata
·
Budi pekerti/tingkah laku/kelakuan.
·
Kebersihan diri dan sekitaran.
·
Ketepatan masa.
·
Kehadiran ke sekolah/kelas.
·
Potongan rambut.
·
Pakaian seragam.
·
Menjaga harta benda sekolah/orang lain.
·
Keselamatan melintas jalan, makmal
sains,kebakaran, kecemasan dll.
·
Kegiatan kokurikulum – kelab,
persatuan,permainan, olahraga dll.
ASPEK-ASPEK DISIPLIN DI SEKOLAH
PerbuatanYang Dilarang Secara Nyata
·
Persatuan sekolah.(Peraturan Sekolah –
Persatuan:1956)
·
Lawatan.(Peraturan Sekolah-Lawatan:1957)
·
Majalah sekolah.(Peraturan Sekolah
-Majalah:1958)
·
Politik.(Peraturan Sekolah-Disiplin
Sekolah:1959)
JENIS-JENIS KESALAHAN
KUMPULAN 1:(Tingkahlaku jenayah)
·
Memeras ugut
·
Menjadi anggota kumpulan haram
·
Terlibat dengan dadah
·
Berjudi
·
Mencuri
·
Memukul guru/pengawas/pelajar lain
KUMPULAN 2:(Tingkahlaku lucah)
·
Membaca, menunjuk dan
menyebarkanbahan-bahan atau gambar lucah
·
Mengintai pelajar perempuan
·
Bercumbu-cumbuan
·
Menggunakan kata-kata lucah
·
Melukis dan menulis kata-kata lucah
KUMPULAN 3:(Tingkahlaku anti sosial)
·
Merosakkan harta benda sekolah
·
Mencemarkan kebersihan kawasan ataubangunan
sekolah
·
Membuat bising atau mengganggu kelas
·
Bergaduh
·
Mengadakan pelacuran
KUMPULAN 4:(Tingkahlaku tidak jujur)
·
Meniru dalam ujian/peperiksaan
·
Meniru tanda tangan ibu-bapa/penjaga
·
Bercakap bohong
·
Mengubah markah
·
Ponteng sekolah/kelas
KUMPULAN 5:(Tingkahlaku tidak sopan)
·
Berbahasa kesat atau mencarut
·
Tidak menghormati guru/pengawas
·
Menghisap rokok
·
Berambut Panjang
·
Tidak memberi perhatian kepadapengajaran
guru
HUKUMAN
Tujuan Memberi Hukuman.
·
mencegah berlakunya salah laku dan perbuatan
melanggar disiplin
·
membaiki sikap terhadap mematuhi peraturan
·
mendatangkan kesedaran dan keinsafan bahawa
tiap-tiap peraturan mestilah dipatuhi
Nilai Hukuman.
·
adil
·
hukuman paling sesuai yang boleh mencegah
mereka yang bersalah atau pelajar lain daripada mengulangi kesalahan tersebut
·
menimbangkan pemulihan sebagai satu unsur
hukuman
Bentuk Hukuman.
a) Pembuangan
·
sabit kesalahan dengan mana-mana larangan
nyata
·
melakukan salah laku mengganggu yang serius
berulangkali dan didapati tidak berubah setelah tindakan pemulihan diambil
b) Penggantungan
·
sabit kesalahan dengan mana-manalarangan
nyata
·
berkelakuan liar dan mengganggusehingga
perlu diasingkan sementaramenunggu hasil siasatan
c) Hukuman Biasa
·
budi bicara Guru Besar/Pengetua
HUKUMAN DERA(ROTAN) KE ATAS PELAJAR LELAKI
·
kuasa merotan boleh diturunkankepada guru
lain
·
punggung berlapik
·
sangat berkesan jika dilakukansebaik sahaja
kesalahan dilakukan
·
bersifat mencegah
HUKUMAN PENAHANAN
·
menggunakan masa lapangnya
·
tentukan masa dan jumlah jam
·
kesan mencegah kepada pelajar berkenaan dan
juga pelajar lain
HUKUMAN DENDA
·
mengikut kemampuan pelajar
·
sejajar dengan wang saku pelajar
·
tidak dibayar oleh waris
AMARAN
·
pertimbangkan jenis salahlaku
·
pertimbangkan kelakuan pelajar
·
tidak wajar dikenakan tindakan lebih berat
RAYUAN
·
Dikemukakan oleh ibu-bapa/penjaga
·
Rayuan kepada pendaftar
·
Melibatkan hukuman gantung persekolahan
atau pembuangan pelajar
·
Dalam tempoh masa yang ditetapkan
DATA DAN REKOD
·
Sistem E-SSDM v2.0 merupakan penambahbaikan
system SSDM sedia ada.
·
Sistem ini mementingkan Amalan Baik sebagai
usaha menggalakkan amalan nilai-nilai murni dalam kalangan murid-murid yang
bakal mencorakkan negara pada masa hadapan.
·
Dengan memasukkan elemen mata (markah)
dalam sistem ini, status sahsiah seseorang murid boleh dinilai dan dibantu ke
arah kecemerlangan budi pekerti.
·
SISTEM SAHSIAH DIRI MURID

·
E-PIDP
SISTEM PELAPORAN ISU DISIPLIN DAN
PENDIDIKAN
TUJUAN
·
Membantu pihak sekolah dalam proses
penentuan hukuman supaya selaras dengan Surat Pekeliling Ikhtisas serta
peraturan-peraturan sedia ada.
·
Membantu pihak sekolah dalam memantapkan pengurusan
disiplin selaras dengan perkembangan dunia teknologi maklumat dan komunikasi.
·
Memastikan murid-murid yang melakukan
kesalahan disiplin dibantu sepenuhnya oleh Guru Bimbingan dan Kaunseling
·
Menjalin rangkaian kerja yang jelas antara
guru-guru, Ketua Guru Disiplin / GPK HEM, Pengetua, Guru Bimbingan dan
Kaunseling, murid-murid dan penjaga.
·
Sebagai pangkalan data disiplin murid
dengan penyediaan pelbagai bentuk laporan.
PROSES KERJA
PEREKODAN KES SALAH LAKU
·
Guru melaporkan kes salah laku ke dalam sistem.
·
Ketua Guru Disiplin / GPK HEM menjalankan
siasatan, dan jika sah, akan
mencadangkan hukuman.
·
Pengetua boleh sama ada menukar hukuman dan
mengesahkan hukuman.
·
Ketua Guru Disiplin / GPK HEM mengambil
tindakan terhadap hukuman yang disahkan oleh Pengetua.
·
Pembantu Pejabat menguruskan fail dan
pengeposan surat.
·
Guru Bimbingan dan Kaunseling akan
menjalankan sesi bimbingan dan kaunseling terhadap murid-murid tersebut
PEREKODAN AMALAN BAIK
·
Guru melaporkan amalan baik murid ke dalam
sistem
·
Sistem akan memproses mata (markah) dan
mengeluarkan pelaporan Status Sahsiah murid.
OPERASI SISTEM
·
WEB (ONLINE)
-
Sistem ini adalah berasaskan ‘Web’, yang
boleh diakses oleh guru-guru, Ketua Guru Disiplin / GPK HEM, Guru Bimbingan dan
Kaunseling, Pengetua, Pegawai-pegawai PPD, JPN, KPM, murid-murid, dan penjaga
dengan agihan dan pecahan tugas yang jelas
·
ANDROID
-
Selaras dengan perkembangan dunia Teknologi
Maklumat dan Komunikasi, sistem ini dirancang capaiannya hingga kepada
penggunaan Android dan Smart Phone
RUMUSAN
Aspek pengurusan disiplin sekolah perulah
dilaksanakan dengan sebaik mungkin dengan kerjasama semua pihak disekolah. Kes
disiplin sudah lama berlaku dan malah makin meningkat dari masa ke masa.
Walaupun bermacam inisiatif telah diambil untuk mengatasi permasalahan ini
namun ia tetap terjadi. Justeru itu, setiap orang perlu mematuhi peraturan
dengan berpandukan buku peraturan disiplin sekolah yang tertakluk kepada
peraturan-peraturan pelajarn (disiplin sekolah) 1959 dan surat-surat
pekeliling. Guru besar pula perlu memanfaatkan kuasa yang diberikan dengan
mengikut prosedur yang telah ditetapkan.
No comments:
Post a Comment