Thursday, December 27, 2018

BAB 4 : KEPIMPINAN DAN ORGANISASI


DEFINISI KEPIMPINAN
·         Kepimpinan ialah “satu proses interaksi di antara individu dengan kumpulan atau khususnya di antara individu dengan keseluruhan ahli-ahli yang menganggotai kumpulan. Setiap yang terlibat dengan proses interaksi ini boleh dianggap memegang peranan yang tertentu yang membezakan antara satu sama lain. Asas yang membezakan antara satu dengan lain ini ialah pengaruh, iaitu pemimpin mempengaruhi dan pengikut mematuhi” (Gordon 1955).

DEFINISI ORGANISASI
·         Sebuah organisasi dapat ditakrifkan sebagai sekumpulan manusia yang berkerjauntuk mencapai matlamat-matlamat yang tertentu dan dalam suasana yang tertentu.Mereka perlu bekerjasama dan berhubung antara satu dengan lain bagi menyiapkansesuatu tugas itu. Zainal Ariffin Ahmad dalam bukunya ‘Perlakuan Organisasi’(1998) telah mendefinisikan organisasi sebagai satu kumpulan manusia yang kerja bersama untuk mencapai matlamat umum. Sementara Campbell et al. (1988), pulamentakrifkan organisasi sebagai sekumpulan manusia yang bekerja untuk mencapaimatlamat-matlamat tertentu dalam sesuatu suasana yang tertentu.

ORGANISASI DAN KEPIMPINAN DI SEKOLAH
PENGETUA
·         Bertanggungjawab dalam peningkatan Kurikulum dan Kokurikulum serta memastikan pelaksanaannya selaras dengan dasar Kementerian Pendidikan.

·         Bertanggungjawab dalam hal pengurusan, pentadbiran dan kewangan sekolah.

·         Mewujudkan hubungan dua hala dengan komuniti dan agensi-agensi luar.

SENARAI TUGAS PENGETUA
1.      PENGURUS KOKURIKULUM
·         Menyelia dan mengawal polisi dan objektif sekolah selaras dengan polisi Kementerian Pendidikan.

·         Menentukan sasaran sekolah, merancang peningkatan pengajaran dan pembelajaran.

·         Memastikan guru mengajar berpandukan Sukatan Pelajaran dan Rancangan Pelajaran rnengjkut peruntukan waktu yang ditetapkan.

·         Menentukan kualiti dan kuantiti kerja pelajar serta pemeriksaan buku pelajar.

·         Menentukan polisi-polisi mengenai penilaian dan peperiksaan dilaksanakan. Data-data analisis peperiksaan digunakan untuk perancangan dan tindakan susulan.

·         Menyelia dan mencerap proses P&P.

·         Memeriksa Buku Rekod Mengajar Guru, Buku Kemajuan Pelajar, Buku Profil, Buku Kedatangan Pelajar dan Buku Kegiatan Kokurikulum dari masa ke masa.

·         Menentukan dasar tugas pengajaran guru bagi penyediaan jadual waktu.

·         Menentukan keberkesanan pengguna PSS.

·         Memastikan panitia matapelajaran melaksanakan strategi dan program pendidikan dengan berkesan.

·         Memastikan polisi untuk aktiviti kokurikulum.


2.      PEMBANGUNAN DIRI PELAJAR

Mernastikan pelaksanaan program pembangunan diri pelajar, Kemahiran Mengurus Diri, Kemahiran Belajar dan Motivasi.

• Menentukan polisi-polisi mengenai pelaksanaan disiplin sekolah.

3.       PENGURUSAN DAN PEMBANGUNAN

• Memastikan pendaftaran kemasukan dan pertukaran pelajar.

• Menyemak Buku Jadual Kedatangan Pelajar.

• Menentukan proses pemberian biasiswa dan bantuan-bantuan lain kepada pelajar dijalankan dengan adil dan mengikut prosedur yang ditentukan.

• Memastikan Skim Pinjaman Buku Teks dilaksanakan dengan adil dan baik.

• Memastikan polisi peperiksaan awarn dilaksanakan mengikut peraturan.

• Menandatangani surat akuan serta sijil berhenti sekolah.

• Memastikan program-program kesihatan dijalankan dengan sempurna.

• Bertanggungjawab di atas penggantungan dan pembuangan pelajar.

• Mengambil langkah-Iangkah menjaga keselamatan pelajar semasa berada di sekolah.

• Memastikan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling berfungsi dengan baik.

4.      KEWANGAN

         Menentukan anggaran perbelanjaan tahunan.

         Mengawal dan menynmak pembenan perkapita, gaji guru dan staf sokongan, rekod akaun, laporan penyata kewangan dan punca-punca kewangan SUWA,KERAJAAN DAN ASRAMA.


         Memastikan penyediaan penyata akaun sekolah yang belum diaudit dan dokumen-dokumen sokongan serta membuat tindakan susulan ke atasnya.

         Mengawal stok dan harta benda sekolah.


GURU PENOLONG KANAN PENTADBIRAN (GPK 1)
         Menjalankan tugas pengetua semasa ketiadaannya
         Bertanggungjawan dalam hal kurikulum, pentadbiran, hubungan, masyarakat dan keselamatan
         Membantu pengetua menyelia dan menilai proses pengajaran
         Membantu pengetua dalam semua aspek perancangan dan pengurusan sekolah

GURU PENOLONG KANAN HAL EHWAL PELAJAR
         Menjalankan tugas-tugas Pengetua semasa ketiadaan Pengetuadan Penolong Kanan
         Mengajar sekurang-kurangnya 12 waktu mengikut arahanPengetua.
         Bertanggungjawab kepada Pengetua dalam hal-hal Disiplin danKaunseling, Keselamatan dan Kebajikan Murid, Buku Teks,Biasiswa dan Bantuan Kewangan, Penerbitan dan Percetakan,Koperasi Sekolah, Kantin Sekolah dan Pengawasan Asrama (jika ada)
         Membantu Pengetua dalam pentadbiran Hal Ehwal Murid sesipetang bagi sekolah-sekolah yang mempunyai sesi petang
         Membantu Pengetua dalam semua aspek perancangan dan pengurusan Hal Ehwal Murid di sekolah.

GURU PENOLONG KANAN KOKURIKULUM

BIDANG TUGAS
         Menjalankan tugas-tugas Guru Besar semasa ketiadaan Guru Besar/PK Pentadbiran/ PK HEM
         Mengajar sebilangan waktu mengikut arahan Guru Besar
         Bertanggungjawab kepada Guru Besar dalam aspek pengurusan kokurikulum
         Menyelia dan menilai aktiviti Kokurikulum sekolah
         Membantu Guru Besar di dalam semua aspek perancangan dan pengurusan kokurikulum sekolah
SENARAI TUGAS  (KOKURIKULUM)
BIDANG PERSATUAN / KELAB
         Merancang kegiatan persatuan dan kelab
         Mengurus pemilihan peserta untuk kegiatan persatuan dan kelab
         Menyelia kegiatan persatuan dan kelab
         Menyelaras aktiviti persatuan dan kelab di dalam dan di luar sekolah

UNIT BERUNIFORM
         Merancang kegiatan persatuan dan kelab
         Mengurus pemilihan peserta untuk kegiatan persatuan dan kelab
         Menyelia kegiatan persatuan dan kelab
         Menyelaras aktiviti persatuan dan kelab di dalam dan di luar sekolah

SUKAN DAN PERMAINAN
         Merancang kegiatan persatuan dan kelab
         Mengurus pemilihan peserta untuk kegiatan persatuan dan kelab
         Menyelia kegiatan persatuan dan kelab
         Menyelaras aktiviti persatuan dan kelab di dalam dan di luar sekolah

PENTADBIRAN
         Menyelaras proses penubuhan kelab dan persatuan/Sukan dan permainan serta unit pakaian seragam
         Menyusun, menyelaras dan memantau takwim kegiatan kokurikulum
         Menyediakan anggaran perbelanjaan pengurusan kokurikulum
         Menentukan langkah-langkah keselamatan dalam kokurikulum yang diambil
         Membantu sekolah dalam segala jenis pengelolaan atau penganjuran dalam program yang melibatkan kokurikulum
         Menyelaras Hari-Hari Perayaan dan Upacara SekolahMenyelaras pengagihan murid mengikut aktiviti dalam kegiatan kokurikulum untuk meningkatkan tahap pencapaian
         Mengurus alatan dan kemudahan untuk kegiatan kokurikulum
         Memastikan rekod dan data kokurikulum dilengkap dan dihantar satu salinan ke Pejabat Pelajaran Daerah dan Jabatan Pelajaran Negeri
         Mengurus kursus dan latihan untuk guru dan murid dalam bidang kokurikulum
         Mengenal pasti guru dan murid yang berpotensi dalam aktiviti kokurikulum dan menyusun serta merancang latihan untuk mereka
         Menyelaras tuntutan Skim Takaful Malaysia Berhad bagi kes-kes kamalangan yang layak dituntut
         Merancang aktiviti kokurikulum untuk aktiviti selepas peperiksaan dan semasa cuti sekolah (jika perlu)

TUGAS-TUGAS LAIN
         Menganggotai Jawatankuasa yang diluluskan oleh Guru Besar dari masa ke semasa
         Melaksanakan arahan dan tugas yang diamanahkan oleh Guru Besar dari masa ke semasa

GURU KANAN MATA PELAJARAN
         Ketua bidang mata pelajaran
         Penyelaras aktiviti P&P yang berkesan
         Penyelaras panitia bidang mata pelajarannya
         Mentadbir & mengurus kurikulum bidang mata pelajarannya
         Pengurus stor & inventori mata pelajarannya
         Kemajuan staf akademik & bukan akademik dalam bidang mata pelajarannya

KAUNSELOR
         Menolong pelajar untuk memahami dirinya dalam hubungan dengan sosial dan psikologi di tempat pelajar berada, memahami sikap, minat, bakat serta kebolehan pelajar

Teori Tingkahlaku
Ada dua kategori :
Berorientasikan tugas
         Memberi tugas/arahan tertentu kpd subordinate
         Harapan adalah subordinate tekun & berprestasi
         Penekanan kpd ‘deadlines’ utk siapkan kerja
         Autokratik
         Bergantung kuasa kedudukan
         Piawai yang ketat
         Kawalan yang ketat

Berorientasikan pekerja
Wujudkan hubungan pemimpin – pekerja
         Yakin meyakini
         Hormat & menghargai sumbangan pekerja
         Membantu masalah
         Memberi galakkan
         Hubungan mesra
         Memberi peluang pekerja membuat keputusan
Teori Kontingensi
         Mengambil kira faktor situasi yang akan mempengaruhi keberkesanan kepimpinan.
         Situasi tahap struktur tugas yang dijalankan.
         Situasi kualiti perhubungan antara pemimpin & ahli.
         Situasi kedudukan kekuasaan.
         Situasi kejelasanan pesanan/arahan kerja.
         Situasi norma kumpulan.
         Situasi kesediaan maklumat.
         Situasi penerimaan pengikut terhadap keputusan pemimpin.
         Situasi kematangan pengikut.

KONSEP KEPIMPINAN
Kepimpinan wujud dalam apa jua aktiviti yang disusun secara rapi dan sistematik. Kepimpinan juga berkait secara langsung dan tidak langsung dengan keseluruhan aktiviti dalam organisasi.
Kepimpinan mempunyai perkaitan rapat dengan kuasa. Setiap ketua perlu memiliki perancangan sendiri yang mantap. Kepimpinan mengandungi tugas-tugas serta fungsi bagi:

         menetapkan matlamat
         menyusun
         mengarah dan menyelaras
         mengawal bagi mencapai matlamat yang ditetapkan

BENTUK KEPIMPINAN
Bentuk kepimpinan merupakan cara seseorang pemimpin menggunakan kuasa yang dimiliki sebagai alat untuk mempengaruhi pekerja supaya bekerja kuat untuk mencapai objektif organisasi. Pada dasarnya stail kepimpinan dapat dibahagikan kepada tiga jenis iaitu:
         Kepimpinan Autokratik
         Kepimpinan Demokrasi
         Kepimpinan Laissez-Faire (kebebasan)

KEPIMPINAN AUTOKRATIK
Pemimpin yang autokratik adalah mementingkan pelaksanaan tugas. Dia memimpin dengan menggunakan sumber kuasa formal. Pemimpin yang mengamalkan stail ini akan membuat keputusan yang berkaitan dengan tugas, mengeluarkan arahan dan memastikan arahan itu dipatuhi. Contoh kepimipnan seperti ini boleh dilihat di dalam industri.

KEPIMPINAN DEMOKRASI
Kepimpinan demokratik dikenali juga sebagai pemimpin yang mengalakkan kesemua kakitangannya melibatkan diri dalam organisasinya. Peluang diberi kepada setiap ahli organisasi untuk memberikan pendapat atau pandangan sebelum sesuatu keputusan diambil.

KEPIMPINAN LAISSEZ-FAIRE (KEBEBASAN)
Pemimpin yang mengamalkan stail kepimpinan laissez-faire, tidak begitu berminat dengan urusan yang diamanahkan kepadanya. Beliau biasanya tidak peduli mengenai kerja mahupun hasilnya. Kuasa yang ada padanya tidak digunakan. Pemimpin jenis ini akan membiarkan semua keputusan dibuat oleh orang bawahannya.

RUMUSAN
Didalam bab ini kita dapat mengetahui apakah yang dimaksudkan dengan kepimpinan serta apakah peranan guru besar dalam mentadbir sekolah serta lebih memahami apa yang perlu dilakukan oleh guru penolong kanan penadbiran, hal ehwal pelajar dan juga kokurikulum. Di dalam bab ini juga ada jenis dan bentuk kepimpinan secara lebih mendalam bagi membantu kita lebih faham akan konsep kepimpinan.

No comments:

Post a Comment