DEFINISI KEPIMPINAN
·
Kepimpinan ialah “satu proses interaksi di
antara individu dengan kumpulan atau khususnya di antara individu dengan
keseluruhan ahli-ahli yang menganggotai kumpulan. Setiap yang terlibat dengan proses
interaksi ini boleh dianggap memegang peranan yang tertentu yang membezakan
antara satu sama lain. Asas yang membezakan antara satu dengan lain ini ialah
pengaruh, iaitu pemimpin mempengaruhi dan pengikut mematuhi” (Gordon 1955).
DEFINISI ORGANISASI
·
Sebuah organisasi dapat ditakrifkan sebagai
sekumpulan manusia yang berkerjauntuk mencapai matlamat-matlamat yang tertentu
dan dalam suasana yang tertentu.Mereka perlu bekerjasama dan berhubung antara
satu dengan lain bagi menyiapkansesuatu tugas itu. Zainal Ariffin Ahmad dalam
bukunya ‘Perlakuan Organisasi’(1998) telah mendefinisikan organisasi sebagai
satu kumpulan manusia yang kerja bersama untuk mencapai matlamat umum.
Sementara Campbell et al. (1988), pulamentakrifkan organisasi sebagai
sekumpulan manusia yang bekerja untuk mencapaimatlamat-matlamat tertentu dalam
sesuatu suasana yang tertentu.
ORGANISASI DAN KEPIMPINAN DI SEKOLAH
PENGETUA
·
Bertanggungjawab dalam peningkatan
Kurikulum dan Kokurikulum serta memastikan pelaksanaannya selaras dengan dasar
Kementerian Pendidikan.
·
Bertanggungjawab dalam hal pengurusan,
pentadbiran dan kewangan sekolah.
·
Mewujudkan hubungan dua hala dengan komuniti
dan agensi-agensi luar.
SENARAI TUGAS PENGETUA
1. PENGURUS
KOKURIKULUM
·
Menyelia dan mengawal polisi dan objektif
sekolah selaras dengan polisi Kementerian Pendidikan.
·
Menentukan sasaran sekolah, merancang
peningkatan pengajaran dan pembelajaran.
·
Memastikan guru mengajar berpandukan
Sukatan Pelajaran dan Rancangan Pelajaran rnengjkut peruntukan waktu yang
ditetapkan.
·
Menentukan kualiti dan kuantiti kerja
pelajar serta pemeriksaan buku pelajar.
·
Menentukan polisi-polisi mengenai penilaian
dan peperiksaan dilaksanakan. Data-data analisis peperiksaan digunakan untuk perancangan
dan tindakan susulan.
·
Menyelia dan mencerap proses P&P.
·
Memeriksa Buku Rekod Mengajar Guru, Buku
Kemajuan Pelajar, Buku Profil, Buku Kedatangan Pelajar dan Buku Kegiatan Kokurikulum
dari masa ke masa.
·
Menentukan dasar tugas pengajaran guru bagi
penyediaan jadual waktu.
·
Menentukan keberkesanan pengguna PSS.
·
Memastikan panitia matapelajaran
melaksanakan strategi dan program pendidikan dengan berkesan.
·
Memastikan polisi untuk aktiviti
kokurikulum.
2. PEMBANGUNAN
DIRI PELAJAR
• Mernastikan
pelaksanaan program pembangunan diri pelajar, Kemahiran Mengurus Diri,
Kemahiran Belajar dan Motivasi.
• Menentukan polisi-polisi mengenai pelaksanaan disiplin sekolah.
3. PENGURUSAN DAN PEMBANGUNAN
• Memastikan pendaftaran kemasukan dan pertukaran pelajar.
• Menyemak Buku Jadual Kedatangan Pelajar.
• Menentukan proses pemberian biasiswa dan bantuan-bantuan lain kepada
pelajar dijalankan dengan adil dan mengikut prosedur yang ditentukan.
• Memastikan Skim Pinjaman Buku Teks dilaksanakan dengan adil dan baik.
• Memastikan polisi peperiksaan awarn dilaksanakan mengikut peraturan.
• Menandatangani surat akuan serta sijil berhenti sekolah.
• Memastikan program-program kesihatan dijalankan dengan sempurna.
• Bertanggungjawab di atas penggantungan dan pembuangan pelajar.
• Mengambil langkah-Iangkah menjaga keselamatan pelajar semasa berada di
sekolah.
• Memastikan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling berfungsi dengan
baik.
4. KEWANGAN
•
Menentukan anggaran perbelanjaan tahunan.
•
Mengawal dan menynmak pembenan perkapita,
gaji guru dan staf sokongan, rekod akaun, laporan penyata kewangan dan
punca-punca kewangan SUWA,KERAJAAN DAN ASRAMA.
•
Memastikan penyediaan penyata akaun sekolah
yang belum diaudit dan dokumen-dokumen sokongan serta membuat tindakan susulan
ke atasnya.
•
Mengawal stok dan harta benda sekolah.
GURU PENOLONG KANAN PENTADBIRAN (GPK 1)
•
Menjalankan tugas pengetua semasa ketiadaannya
•
Bertanggungjawan dalam hal kurikulum,
pentadbiran, hubungan, masyarakat dan keselamatan
•
Membantu pengetua menyelia dan menilai
proses pengajaran
•
Membantu pengetua dalam semua aspek
perancangan dan pengurusan sekolah
GURU PENOLONG KANAN HAL EHWAL PELAJAR
•
Menjalankan tugas-tugas Pengetua semasa
ketiadaan Pengetuadan Penolong Kanan
•
Mengajar sekurang-kurangnya 12 waktu
mengikut arahanPengetua.
•
Bertanggungjawab kepada Pengetua dalam
hal-hal Disiplin danKaunseling, Keselamatan dan Kebajikan Murid, Buku
Teks,Biasiswa dan Bantuan Kewangan, Penerbitan dan Percetakan,Koperasi Sekolah,
Kantin Sekolah dan Pengawasan Asrama (jika ada)
•
Membantu Pengetua dalam pentadbiran Hal
Ehwal Murid sesipetang bagi sekolah-sekolah yang mempunyai sesi petang
•
Membantu Pengetua dalam semua aspek
perancangan dan pengurusan Hal Ehwal Murid di sekolah.
GURU PENOLONG KANAN KOKURIKULUM
BIDANG TUGAS
•
Menjalankan tugas-tugas Guru Besar semasa
ketiadaan Guru Besar/PK Pentadbiran/ PK HEM
•
Mengajar sebilangan waktu mengikut arahan
Guru Besar
•
Bertanggungjawab kepada Guru Besar dalam
aspek pengurusan kokurikulum
•
Menyelia dan menilai aktiviti Kokurikulum
sekolah
•
Membantu Guru Besar di dalam semua aspek
perancangan dan pengurusan kokurikulum sekolah
SENARAI TUGAS (KOKURIKULUM)
BIDANG PERSATUAN / KELAB
•
Merancang kegiatan persatuan dan kelab
•
Mengurus pemilihan peserta untuk kegiatan
persatuan dan kelab
•
Menyelia kegiatan persatuan dan kelab
•
Menyelaras aktiviti persatuan dan kelab di
dalam dan di luar sekolah
UNIT BERUNIFORM
•
Merancang kegiatan persatuan dan kelab
•
Mengurus pemilihan peserta untuk kegiatan
persatuan dan kelab
•
Menyelia kegiatan persatuan dan kelab
•
Menyelaras aktiviti persatuan dan kelab di
dalam dan di luar sekolah
SUKAN DAN PERMAINAN
•
Merancang kegiatan persatuan dan kelab
•
Mengurus pemilihan peserta untuk kegiatan
persatuan dan kelab
•
Menyelia kegiatan persatuan dan kelab
•
Menyelaras aktiviti persatuan dan kelab di
dalam dan di luar sekolah
PENTADBIRAN
•
Menyelaras proses penubuhan kelab dan persatuan/Sukan
dan permainan serta unit pakaian seragam
•
Menyusun, menyelaras dan memantau takwim
kegiatan kokurikulum
•
Menyediakan anggaran perbelanjaan
pengurusan kokurikulum
•
Menentukan langkah-langkah keselamatan
dalam kokurikulum yang diambil
•
Membantu sekolah dalam segala jenis
pengelolaan atau penganjuran dalam program yang melibatkan kokurikulum
•
Menyelaras Hari-Hari Perayaan dan Upacara
SekolahMenyelaras pengagihan murid mengikut aktiviti dalam kegiatan kokurikulum
untuk meningkatkan tahap pencapaian
•
Mengurus alatan dan kemudahan untuk
kegiatan kokurikulum
•
Memastikan rekod dan data kokurikulum
dilengkap dan dihantar satu salinan ke Pejabat Pelajaran Daerah dan Jabatan
Pelajaran Negeri
•
Mengurus kursus dan latihan untuk guru dan
murid dalam bidang kokurikulum
•
Mengenal pasti guru dan murid yang
berpotensi dalam aktiviti kokurikulum dan menyusun serta merancang latihan
untuk mereka
•
Menyelaras tuntutan Skim Takaful Malaysia
Berhad bagi kes-kes kamalangan yang layak dituntut
•
Merancang aktiviti kokurikulum untuk
aktiviti selepas peperiksaan dan semasa cuti sekolah (jika perlu)
TUGAS-TUGAS LAIN
•
Menganggotai Jawatankuasa yang diluluskan
oleh Guru Besar dari masa ke semasa
•
Melaksanakan arahan dan tugas yang
diamanahkan oleh Guru Besar dari masa ke semasa
GURU KANAN MATA PELAJARAN
•
Ketua bidang mata pelajaran
•
Penyelaras aktiviti P&P yang berkesan
•
Penyelaras panitia bidang mata pelajarannya
•
Mentadbir & mengurus kurikulum bidang
mata pelajarannya
•
Pengurus stor & inventori mata
pelajarannya
•
Kemajuan staf akademik & bukan akademik
dalam bidang mata pelajarannya
KAUNSELOR
•
Menolong pelajar untuk memahami dirinya
dalam hubungan dengan sosial dan psikologi di tempat pelajar berada, memahami
sikap, minat, bakat serta kebolehan pelajar
Teori Tingkahlaku
Ada dua
kategori :
Berorientasikan tugas
•
Memberi tugas/arahan tertentu kpd
subordinate
•
Harapan adalah subordinate tekun &
berprestasi
•
Penekanan kpd ‘deadlines’ utk siapkan kerja
•
Autokratik
•
Bergantung kuasa kedudukan
•
Piawai yang ketat
•
Kawalan yang ketat
Berorientasikan pekerja
Wujudkan
hubungan pemimpin – pekerja
•
Yakin meyakini
•
Hormat & menghargai sumbangan pekerja
•
Membantu masalah
•
Memberi galakkan
•
Hubungan mesra
•
Memberi peluang pekerja membuat keputusan
Teori Kontingensi
•
Mengambil kira faktor situasi yang akan
mempengaruhi keberkesanan kepimpinan.
•
Situasi tahap struktur tugas yang
dijalankan.
•
Situasi kualiti perhubungan antara pemimpin
& ahli.
•
Situasi kedudukan kekuasaan.
•
Situasi kejelasanan pesanan/arahan kerja.
•
Situasi norma kumpulan.
•
Situasi kesediaan maklumat.
•
Situasi penerimaan pengikut terhadap
keputusan pemimpin.
•
Situasi kematangan pengikut.
KONSEP KEPIMPINAN
Kepimpinan wujud dalam apa jua aktiviti
yang disusun secara rapi dan sistematik. Kepimpinan juga berkait secara
langsung dan tidak langsung dengan keseluruhan aktiviti dalam organisasi.
Kepimpinan mempunyai perkaitan rapat dengan
kuasa. Setiap ketua perlu memiliki perancangan sendiri yang mantap. Kepimpinan
mengandungi tugas-tugas serta fungsi bagi:
•
menetapkan matlamat
•
menyusun
•
mengarah dan menyelaras
•
mengawal bagi mencapai matlamat yang
ditetapkan
BENTUK KEPIMPINAN
Bentuk
kepimpinan merupakan cara seseorang pemimpin menggunakan kuasa yang dimiliki
sebagai alat untuk mempengaruhi pekerja supaya bekerja kuat untuk mencapai
objektif organisasi. Pada dasarnya stail kepimpinan dapat dibahagikan kepada
tiga jenis iaitu:
•
Kepimpinan Autokratik
•
Kepimpinan Demokrasi
•
Kepimpinan Laissez-Faire (kebebasan)
KEPIMPINAN AUTOKRATIK
Pemimpin yang autokratik adalah
mementingkan pelaksanaan tugas. Dia memimpin dengan menggunakan sumber kuasa
formal. Pemimpin yang mengamalkan stail ini akan membuat keputusan yang
berkaitan dengan tugas, mengeluarkan arahan dan memastikan arahan itu dipatuhi.
Contoh kepimipnan seperti ini boleh dilihat di dalam industri.
KEPIMPINAN DEMOKRASI
Kepimpinan demokratik dikenali juga sebagai
pemimpin yang mengalakkan kesemua kakitangannya melibatkan diri dalam
organisasinya. Peluang diberi kepada setiap ahli organisasi untuk memberikan
pendapat atau pandangan sebelum sesuatu keputusan diambil.
KEPIMPINAN LAISSEZ-FAIRE (KEBEBASAN)
Pemimpin yang mengamalkan stail kepimpinan
laissez-faire, tidak begitu berminat dengan urusan yang diamanahkan kepadanya.
Beliau biasanya tidak peduli mengenai kerja mahupun hasilnya. Kuasa yang ada
padanya tidak digunakan. Pemimpin jenis ini akan membiarkan semua keputusan
dibuat oleh orang bawahannya.
RUMUSAN
Didalam bab ini kita dapat mengetahui
apakah yang dimaksudkan dengan kepimpinan serta apakah peranan guru besar dalam
mentadbir sekolah serta lebih memahami apa yang perlu dilakukan oleh guru
penolong kanan penadbiran, hal ehwal pelajar dan juga kokurikulum. Di dalam bab
ini juga ada jenis dan bentuk kepimpinan secara lebih mendalam bagi membantu
kita lebih faham akan konsep kepimpinan.
No comments:
Post a Comment